Eskişehir Rumeli Turizm İnşaat Yatırım Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından Tepebaşı ilçesi Takmak Mahallesi sınırları içinde inşa edilmesi planlanan “Hava Kampüsü” projesi için hazırlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) başvuru dosyası, gerekli incelemenin ardından eksiklikler içerdiği gerekçesiyle firmaya iade edildi. Mevzuat gereği verilen sürede eksiklikler tamamlanmadığı için başvuru, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından iptal edildi.
Proje kapsamında klasik anlamda bir havaalanı yerine, VTOL (dikey iniş ve kalkış yapabilen) hava araçları için iniş-kalkış alanları oluşturulması planlanıyordu. T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından 2024 yılında yayımlanan SHT-HAVA KAMPÜS Talimatı’na göre bu tip alanlar, helikopter ya da uçak olmayan insanlı ve insansız hava araçlarının kullanımına sunulacak, pilot sorumluluğunda iniş ve kalkış yapılabilecek tesisler olarak tanımlanıyor.
Projenin yaklaşık 453 bin metrekarelik bir alana yayılması ve 1 adet 1.200 metrelik pistin yanı sıra, toplamda 11.750 m²’lik kapalı alan inşa edilmesi planlanıyordu. Bu alanlar arasında terminal binası (2.750 m²), iki eğitim binası (toplam 3.600 m²) ve altı hangar binası (toplam 5.400 m²) yer alıyordu. Projenin inşaat süresinin bir yıl olması ve bu süreçte 50 kişiye istihdam sağlanması hedeflenirken, işletme aşamasında ise 20 kişinin çalışması planlanıyordu.
Proje kapsamında yalnızca uçuş faaliyetleri değil, aynı zamanda hava araçlarının üretimi ve bakımı da öngörülüyordu. Ayda iki adet küçük çaplı insanlı ve iki adet insansız hava aracının üretimi planlanmış, bu üretimlerin gerekli parça imalatı, montajı ve boyaması da tesis içinde yapılacaktı. Ayrıca, 5.700 kilogram altındaki amatör uçaklar için ayda en fazla 100 aracın konaklayabileceği park alanları ve hangarlar oluşturulması planlanıyordu.
Projeye dair dikkat çeken diğer bir detay ise seçilen alanın orman arazisi içinde yer almasıydı. Bu durum, 6831 sayılı Orman Kanunu çerçevesinde değerlendirilmeyi gerektiriyordu. Firma, orman izni alınması için gerekli başvuruları yapacağını belirtmiş, ancak ÇED başvurusu onaylanmadan bu sürece geçilememişti.
Projenin faaliyete geçmesi durumunda, söz konusu hava kampüsünün hava taksi hizmeti de verebileceği, bu kapsamda yılda maksimum 4.560 yolcuya hizmet sunulabileceği öngörülmüştü. Ayrıca yılda 100 pilot adayına eğitim verilmesi planlanıyordu. Meteorolojik veriler baz alınarak yapılan analizlerde, saha kullanımının yılda ortalama 285 gün olabileceği hesaplanmıştı.
ÇED sürecine ilişkin yapılan resmi açıklamada, başvuru dosyasının ilk değerlendirmede yetersiz bulunduğu ve gerekli düzenlemeler için şirkete iade edildiği belirtildi. Ancak firmanın, verilen süre içerisinde bu eksiklikleri tamamlayarak yeniden başvuru yapmaması nedeniyle dosyanın işlemden kaldırıldığı ve başvurunun iptal edildiği kaydedildi.
Bu iptal ile birlikte, Türkiye’de VTOL hava araçlarına yönelik ilk örneklerden biri olabilecek “Hava Kampüs Projesi” hayata geçirilemeden durdurulmuş oldu.
Emlaknews.com.tr
Deprem sonrası yeni konutlara yönelim arttı: Riskli ilçelerde fiyatlar uçtu