İstanbul 17°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a

Vergi indirimi inşaat sektörünü mutlu etmedi

Müteahhitler fiyat artışından ve ürün bulamamaktan yakındı ‘çözüm olmazda iş bırakacağız’ açıklaması dahi yaptı. Çelik üreticileri ise referandum öncesi ertelenen talebin bir andan gelmesiyle talep yığılması olduğunu, geçici bir sorunla karşılaştıklarını açıkladı. Müteahhit ‘demirler yurt dışına satılıyor’ derken, üretici ihracatı kıstıklarını, buna rağmen iç piyasadan talep gelmediğini belirtti. Demir sorununu değerlendiren Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekci ise haziranda vergi indirimi sinyali vermişti. Beklenen vergi indirimi dün Resmi Gazete’de açıklandı. Buna göre, inşaat çeliği ithalatında daha önce yüzde 30 olan gümrük vergisi oranı, Güney Kore için yüzde 5.6, Malezya, AB üyesi ülkeler ve serbest ticaret anlaşması yapılan bazı ülkeler dışındakiler için ise yüzde 10 olarak uygulanacak. Ancak atılan adımdan müteahhit de memnun değil, üretici de.

Kalıcı çözüm

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) İnşaat Sektör Meclis Başkanı ve İnşaat Müteahhitler Konfederasyonu (İMKON) Genel Başkanı Tahir Tellioğlu, dünyada demir fiyatlarının çok yüksek olduğunu, vergi indirimi dahi olsa ithalatın avantaj sağlamadığını söyledi. Demirin tonunun sene başında 1.400-1.500 lirayken, bugün 2 bin 200- 2 bin 300 lira olduğunu belirten Tellioğlu, “Bizim daha kalıcı çözüm bulmamız gerek. Ülkemizde demir ağırlıklı olarak hurdadan üretiliyor. Hurdada ham madde yurtdışından geldiği için fiyat tırmanıyor. Oysa demir cevheri üretimi devlet tarafından desteklenirse fiyatlar kontrol altına alınır. Bir de ithalatta hala yüzde 10 vergi var, ihracatta hiç yok. Ya ithalat sıfırlanmalı, ya da ihracat yapana vergi konularak şartlar eşitlenmeli” dedi.

Kaliteye dikkat

Çelik İhracatçıları Birliği Başkanı Namık Ekinci de üretimde dışa bağımlı olmanın etkisi ile fiyatların arttığını belirtti. İhracatta başta Orta Doğu olmak üzere birçok pazarda düşüşe geçtiklerini belirten Ekinci, “Yıllık 20 milyon ton üretim kapasitemiz var. Biz önce iç pazara veriyor sonra ihracata yöneliyoruz. Bugün piyasada yurt dışından alınacak demir ile iç piyasadaki demir arasında fiyat farkı yok. Müteahhitlerin yurt dışına yönelmez. Ama kalitesiz demir ve dampingli ürün riski var. Önümüzdeki dönemde yurt dışından kalitesiz ürünlerin ülkemize sokulması söz konusu olabilir. Bunlar tam anlamıyla test edilmeli. Şimdi maalesef bu ürünlere deprem simülasyon testi yapılmıyor. Deprem riski olan ülkemiz için bu büyük risk” dedi.

Hürriyet

SİZİN İÇİN SEÇTİKLERİMİZ
YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Vergi indirimi inşaat sektörünü mutlu etmedi

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez kullanıyoruz. Sitemizi kullanmaya devam ederek bunu kabul etmiş olursunuz.