İstanbul 21°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a

Tekirdağ ve ilçeleri için uzmanlar ne diyor?

Tekirdağ ve ilçeleri bu zamana kadar İstanbul’a yakınlıkları nedeniyle yazlık konut tercihinde ön sıralarda yer alırken, Çorlu ve Çerkezköy ise farklı bir alana, sanayiye yelken açtı. İstanbul’daki bazı büyük sanayi tesislerinin Çorlu ve Çerkezköy’e (Kale Kilit ve Beko Elektronik gibi) taşınması bu bölgelerde arsa ve tarla fiyatlarını artırırken diğer yandan konut talebinin ve talebe bağlı arzın artmasına da neden oldu.

İlgili diğer haber

İstanbul’da gelecek planlamaları doğrultusunda üretim ve sanayi alanları kısıtlanırken sanayi kuruluşları Tekirdağ’a taşınıyor. İlde son beş yıl içinde 11 adet Organize Sanayi Bölgesi (OSB) kuruldu. 2015 yılında Türkiye’nin ilk transit konteyner limanı olan Asyaport, Tekirdağ’ın merkez ilçesi olan Süleymanpaşa’da hizmete girdi.

Sanayideki gelişimin sadece bir etken Tekirdağ ve ilçelerini mercek altına alarak emlakçılara, yatırımcılara ve değerleme uzmanlarına bölgeyi sorduk.

Farklı cephelerden Tekirdağ ve ilçeleri için ufuk turu…

Gamze Ertaş Karcıoğlu / TSKB GD
“Avantajlı bir kent haline geldi”

İstanbul’a olan yakınlığı Tekirdağ için her zaman avantaj olmuştur. Sanayi tesislerinin bölgeye taşınmaya başlaması, hayata geçirilen ve geçirilmesi beklenen mega projeler şehrin gelişeceği taraf hakkında fikir veriyor. Bu anlamda, başta Çanakkale Köprüsü olmak üzere, Kuzey Marmara Otoyolu, Yavuz Sultan Selim Köprüsü bağlantı yolları gibi mega projelerden etkilenen bölgeleri gelişme potansiyeli olan bölgeler olarak değerlendirebiliriz.

Çorlu ve Çerkezköy bölgelerinin sanayi bölgesi olarak geliştiğini görüyoruz. Büyük sanayi tesislerinin İstanbul’dan bu bölgelere taşınmasının devam etmesiyle çalışan kesim için konut ihtiyacının artması bekleniyor. Şarköy ve Marmara Ereğlisi’nin ise son yıllarda yazlık bölge olarak tercih edilirliğinin yüksek olduğunu görüyoruz. Hafta sonunu değerlendirmek ya da emekli olunca büyük şehirlerin karmaşasından uzaklaşarak daha sakin bölgelere yerleşmek isteyen kitleler bu bölgeleri tercih edebiliyor.

Ayrıca, Kanal İstanbul, 3. Havalimanı gibi mega projelerin de etkilediği, İstanbul’a kısmen daha yakın bölgelerde gelişim potansiyeli var. Bölgedeki arazi değerlerini incelediğimizde, otoban güzergahına, denize ve yerleşim yerlerine olan yakınlığına göre değerlerin çok daha yüksek seviyelerde olduğunu görüyoruz. İmar beklentisi olan bölgelerde istenen değerler çok geniş bir bantta seyrediyor.

Berna Ozan / Çorlu l. OSB İmar Müdürü ve İnşaat Mühendisi
“OSB’ler 2014’te kimlik kazandı”

Çorlu, Tekirdağ bölgesinin en büyük ilçesi konumunda. Kırklareli, Edirne ve Lüleburgaz’dan daha büyük nüfusa ve yatırıma sahip. Özellikle Çorlu ve Çerkezköy, 10-15 seneden bu yana çok fazla göç aldı. Son yıllarda Kapaklı ilçesi de kalabalıklaşmaya başladı. Sanayi kollarının büyük 1 1 bir kısmı bu bölgelerde y bulunuyor. İstihdam fazla olunca, insanlar çalışmak için bu bölgeleri tercih ediyor.

Tekirdağ’da yapılan konut projelerinde de ciddi artış var. Ayrıca İstanbul İkitelli ve Beylikdüzü taraflarında bulunan OSB firmalarının çoğu kentsel dönüşüm sebebiyle Trakya Bölgesi’ni tercih ediyor. Tekirdağ’da sanayileşme 1990’lı yıllara dayandığı için bölgenin çarpık bir yerleşme planı var. 2012 yılında ‘Ergene Eylem Planı’ kapsamında bölgelerde bulunan çeşitli beldelerin toparlanması ve nehrin temizlenmesi istenildi. 2014 yılında Tekirdağ bölgesinde bulunan OSB’ler kimlik kazandıktan sonra imar planları ve arıtma tesisleri yapıldı. Yeni fabrikaların ruhsatlarını vermeye başladık. Arsa fiyatları ise iki kat arttı.

Ahmet Arslan / Denge GD Genel Md. Yrd.
“Yatırımcı çekmeye devam ediyor”

İstanbul’un son yıllarda trafik ve gürültüsündeki artış, yatırım yapılacak gayrimenkullerin (arsa, tarla, konut) son 2-3 yıllık dönemde iyi bir yatırım aracı olmaktan çıkmış olması, ucuz konut bölgelerinin çok yoğun göç almış olması (Suriyeli göçmenler) yatırımcıları ve daha sakin yaşamak isteyen kişilerin en yakın il olan Tekirdağ bölgesine yönelmesini sağladı.

Ocak 2013 ile Aralık 2017 tarihleri arasında beş yıllık periyotta Konut Fiyat Endeksi tablosuna göre, Tekirdağ genelinde yüzde değişimin yıllık ortalama yüzde 14.29 olarak gerçekleştiği tespit ediliyor.

Yeni açılan OSB’ler ve Asyaport’tan dolayı istihdam açığı oluştu ve şehre göç başladı. Bazı gayrimenkuller bir ay içinde üç defa el değiştirdi ve her el değiştirmede değeri arttı. Tekirdağ bölgesi son 10 yılda arsa-tarla olarak bir yatırım bölgesi haline geldi. Gerçek piyasa değerinden alınan bir gayrimenkul bile halen altı ay sonra para kazandırıyor. Spekülatif değerler yatırımcıların iştahını kabarttıkça yeni yatırımcılar bölgeye geldi.

Şehir son 10 yılda yaşam alanı olarak nerdeyse iki kat büyüdü. Yeni açılan çevre yolları ulaşımda kolaylık oluşturdu, Ege Bölgesi’ne gidişler yavaş yavaş Trakya üzerinden yapılmaya başlandı. Yapımı (duble yol) yedi yıl süren ve son dönemde tamamlanmış olan Çanakkale-Tekirdağ yolu trafiğin rahatlamasını sağladı.

Çanakkale Köprüsü’nün tamamlanması durumunda Trakya Bölgesi’nin Ege-Akdeniz ulaşımının Çanakkale üzerinden yapılacağı düşünülüyor. Bu bağlamda Çanakkale Köprüsü’nün açılması durumunda kent daha kalabalık bir hal alacaktır; gayrimenkul değerleri de artacaktır.

Tekirdağ bölgesinde gayrimenkul değerlerinin hızlı ve sürekli artış göstermesinin en büyük sebebi, İstanbullu yatırımcılar ve İstanbul’a yakın fakat İstanbul’da yaşamak istemeyen kişilerin gayrimenkul talebidir. Bölgede reel örneklere bakıldığında 1-2 yıl içinde kar getiren ve hatta 10 yılda 10 katına çıkan gayrimenkul değerleri yatırımcıları çekmeye devam ediyor.

Mustafa Oğuz / Coldwell Banker Türkiye Çorlu Şubesi, Taurus Gayrimenkul Broker’ı
“Yeni konut ihtiyacı var”

Tekirdağ ve çevresinde yatırım açısından öne çıkan bölgeler Çorlu’nun Şeyhsinan, Önerler ve Türkgücü mahalleleri ile Tekirdağ’ın Velimeşe, Çerkezköy ve Kapaklı ilçeleridir. Bu bölgelerde konut fiyatları yıllık yaklaşık yüzde 20 civarında artış göstermektedir.

Tekirdağ’da Çorlu ve Çerkezköy bölgesinde hızlı bir yapılaşma var. Askeri birliklerin Çorlu’ya gelmesi, mevcut fabrikaların kapasitelerini artırmaları ve yeni fabrikaların açılması ile İstanbul’daki fabrikaların Çorlu ve Çerkezköy’e taşınması beyaz yaka ve mavi yaka çalışanlar için yeni konut ihtiyacını ortaya çıkardı. 2+1 konut talebi yoğun. Tekirdağ Çorlu Önerler, Velimeşe, Türkgücü ve çevresinde arazi fiyatlarında üç yılda yaklaşık yüzde 35 ila 70 arasında değişen oranlarda artış var.

Görkem Öğüt / Endeksa Kurucu Ortağı CEO
“İmarlı arsa fiyatlarındaki artış yüzde 23”

Konut talebini artıran faktörler sebebiyle Tekirdağ, gayrimenkul yatırımı için de cazip bir il konumunda. İstanbul’a yakınlığının yanı sıra havalimanı, 3. Köprü bağlantı yolları, TEM Otoyolu, Çanakkale Köprüsü gibi projeler de bölgenin gayrimenkul açısından gelişmesine sebep oluyor.

Çanakkale Köprüsü başta Gelibolu ve Lapseki olmak üzere Çanakkale’deki gayrimenkul fiyatlarını önemli ölçüde artırdı. İstanbul-Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir hattı boyunca uzanacak otoyol güzergahı ile köprünün Çanakkale’nin yanı sıra bu illerde de gayrimenkul fiyatlarını artırmasını bekliyoruz.

Tekirdağ’da Süleymanpaşa, Şarköy, Çorlu ve Marmara Ereğlisi ilçeleri öne çıkıyor. Şarköy ve Marmara Ereğlisi uzun zamandır İstanbul’a yakınlığı sebebiyle yazlık konut tercihinde ön sıralarda yer alıyor. Çorlu ise sanayi bölgesi olması sebebiyle konut talebinin yoğun olduğu bir ilçe.

Son dönemde İstanbul’a yakın olan Saray, Çerkezköy, Kapaklı ve Ergene bölgeleri konut yatırımları ile öne çıkıyor. Tekirdağ’da son bir yılda arsa fiyatları yüzde 23 oranında artış gösterdi.

Alpay Sevim / SVM Yapı İnşaat YKB
“26 bin 58 konut satıldı”

Tekirdağ bölgesine yapılan Asyaport Limanı, demiryolu hattı, Çanakkale ve Yavuz Sultan Selim köprülerini birleştiren Kuzey Marmara otoyolu sayesinde bölge bir lojistik üssü haline geldi ve bir geçiş yolu oldu. İstanbul’a yakın olması, yeni keşfedilmeye başlanan turizm potansiyeli, Çorlu ve Çerkezköy bölgelerindeki hızlı sanayileşme sayesinde ülkemizde nüfusu artan ikinci şehir oldu.

Son iki yıldır Tekirdağ’da kiralık ev bulmak zorlaştı ve fiyatlar İstanbul’un çevre ilçeleri ile yarışacak düzeye geldi. Hızlı nüfus artışı fiyatların hızlı artmasını sağladığından alıcılar yaptıkları yatırımın karşılığını çok daha kısa sürede alabiliyor. 2018 Ocak ve Mayıs döneminde Tekirdağ’da 26 bin 58 konut satışı gerçekleşti.

Süleymanpaşa’da konut fiyatları son iki yılda yaklaşık yüzde 40 prim yaparak metrekarede 1.900 TL seviyelerine ulaştı. Kira bedelleri ise yüzde 25 yükselerek metrekare değeri 8 TL oldu. Çorlu’da ise, konut fiyatları son üç yılda yüzde 55 artış gösterdi ve 1.800 TL dolaylarına çıktı. Kira fiyatları son dört yılda yüzde 55 arttı ve metrekaresi 7 TL’ye yükseldi.

Bir diğer hareketli nokta ise Çerkezköy oldu. Burada da son üç yılda yüzde 38 artan konut fiyatlarının metrekareleri 1.500 TL’ye, kira fiyatları ise yüzde 25 artarak metrekaresi 6 TL’ye yükseldi. 2018’in ilk beş ayında Tekirdağ Süleymanpaşa’da 2 bin 409, Çorlu’da 2 bin 854, Çerkezköy’de ise 2 bin 734 konut satışı yapıldı.

Onur Akçay / RE/MAX Sky Broker
“Yapılaşmada sanayi belirleyici”

Tekirdağ bölgesine artan ilgi ve bunun dışında yeni imar uygulamalarının tamamlanmış olması, arsa fiyatlarında büyük artışlar yaşanmasına neden oldu.  Konut fiyatlarına yansıyan arsa payı, inşaat maliyeti artışları ve ekonomik durgunluk gibi sebeplerle, satış hızı bir önceki yıllara nazaran düşüş gösterse de göç almaya devam eden bölgede konut ve ticari gayrimenkul ihtiyaçları devam edecektir.

İstanbul’dan Tekirdağ bölgesine gelen birçok müşterimiz sosyal yaşam belirleyici standartlarını sürdürebilecekleri yeni yaşam alanlarına göç etme ihtiyacı hissediyor.  1555 kişilik akademik ve idari personeliyle, 35 binden fazla öğrencisiyle Namık Kemal Üniversitesi genç ve dinamik bir nüfusa ev sahipliği yapıyor. Bölgede 13 OSB, 1 deri OSB ve 1 Avrupa Serbest Bölgesi (ASB) Tekirdağ’ın göç alma sebeplerinin başında geliyor.

1980 yılı öncesinde Tekirdağ ekonomisinde daha çok tarımsal üretim yoğunken, 1980’den bugüne sanayi yoğun üretim hala önemli olsa da ekonomisine asıl olarak artık sanayi yön veriyor. Sanayileşme ilin demografik yapısı ile birlikte birçok önemli yapısını değiştirdi. Tekirdağ, bu gelişmeler sonucu Türkiye’nin ekonomik ve sosyal olarak en gelişmiş ilk 10 ili arasına girdi.

İlhan Kurt / Trakya Umum Emlak Müşavirleri Derneği Başkanı
“Çorlu, Trakya’nın gözbebeği”

Tekirdağ’ın göz bebeği ilçelerinin başında Çorlu geliyor. Burası Trakya’nın başkenti konumunda. Çorlu bölgedeki sanayi kuruluşlarını her ne kadar Ergene ilçesine kaptırsa da Ergene, Çerkezköy, Kapaklı’daki sanayi kuruluşlarında çalışan üst düzey yöneticiler ile birlikte yaklaşık 50 bin fabrika çalışanı Çorlu’da ikamet ediyor.

Çorlu her yönüyle bir cazibe merkezi ve İstanbul’un arka bahçesi. İlçede arsa bulmak oldukça zor. Çorlu’da 2015 yılında metrekaresi 10 TL olan tarım arazileri, bugün 30 ila 40 TL’den alıcı buluyor. Konut imarlı arsaların fiyatları aldı başını gitti.

İlçenin cazibe merkezi Emlak Konutları ve civarı oldu. Buralarda arsa bulmak neredeyse imkânsız hale geldi. Bölgede modern yüksek yapılar, akıllı binalar, alışveriş merkezleri dikkat çekiyor. 2015’te metrekaresi 1000 TL olan konut imarlı arsaların, 2018 fiyatı 2500 ila 4000 TL arasında değişiyor.

Bunun yanında inşaat yoğunluğu düşük ve gelişimi zayıf yörelerde bugün itibariyle metrekare bazında 1500 TL’den arsa bulmak mümkün. Konut geliştiricisi firmalar, yüzde 50 ila 60 arası kat karşılığı inşaat yaparak metrekaresini 2.500 ila 3500 TL arasında satıyorlar.

Çorlu sınırları içerisinde Türkgücü ve Tekirdağ yolu üzerindeki sanayi arsaları her bölgede olduğu gibi metrekaresi 100 ila 150 dolardan alıcı buluyor. Yatırımcı için en cazip bölge önce Çorlu, daha sonra Kapaklı, Ergene, Çerkezköy, Tekirdağ merkezi sayabiliriz. Tarım arazisi olarak Tekirdağ’ın her yöresinde toprak almayı yatırımcıya öneririz.

Bülent Pehlivan / Efehan GY YKB
“Uluslararası ticaretin de merkezi!”

Sanayi, lojistik ve bireysel yatırım amaçlı satışlar, Tekirdağ bölgesinde son yıllarda artmaya başladı. Kamu ve özel çeşitli sektörlerdeki yatırımlar en yüksek seviyelerine ulaştı. Metrekare bazındaki yıllık karlılık ortalamaları yüzde 30’larda olurken, bazı bölgelerde bu oran yüzde 100 seviyelerini buldu.

Tekirdağ, Karadeniz ve Marmara Denizi kıyısına yakın olması nedeniyle deniz ve doğa turizminde yoğun talep görüyor. Birçok yazlık site inşasına devam ediliyor. Bölgede bulunan limanlar, Çorlu Havalimanı, yeni yapılacak hızlı tren ve kargo taşımacılığı merkezi, uluslararası ticarette Tekirdağ ilinin cazibe merkezi olmasını sağlıyor.

Tekirdağ’da merkez, Malkara, Çorlu, Çerkezköy ve Hayrabolu ilçeleri olmak üzere toplam beş adet Ticaret ve Sanayi Odası var. Ayrıca, merkez, Hayrabolu, Çorlu ve Malkara ilçelerinde dört adet ticaret borsası faaliyet gösteriyor. İl genelinde bulunan altı adet küçük sanayi toplam işyeri sayısı ise, 1466. Sanayi kuruluşlarının çoğu Çorlu ve Çerkezköy ilçelerinde yer alıyor. Sektörler arasında tekstil, deri, gıda, makine-metal, metal eşya, tarım aletleri ve enerji ağırlıklı olarak faaliyet gösteriyor.

Kadir Uzun / Asyaport Genel Müdürü
“Türkiye’nin ilk ve en büyük transit konteyner limanıyız”

2015 yılında faaliyete geçen Türkiye’nin ilk ve en büyük transit konteyner limanı Asyaport, bölgede sanayi ve ticarete yeni bir yaklaşım getirdi. Otomasyon, yazılım ve makine parkı açısından Avrupa’nın birçok limanı ile rekabet edebilecek konumdayız. Türkiye’deki diğer limanlarda bulunmayan 24 yan sıraya kadar hizmet verebilecek rıhtım vinçleri ile küresel ölçekteki en uzun gemilerin yanaşabildiği Asyaport Limanı, Trakya Bölgesi’nin dünyaya açılan yeni ticaret kapısı oldu.

İlk yılında ‘Türkiye’nin 500 Büyük Hizmet İhracatçısı’ arasında olan liman, ülkemize ve Tekirdağ’a 38.5 milyon dolar kazandırdı. 2018 ilk çeyreğinde Türk limanları arasında genel konteyner elleçleme sıralamasında dördüncü, transit konteyner elleçleme sıralamasında ise birinci sırada yer alıyoruz.

Bugün itibarıyla yıllık 2.5 milyon TEU (konteyner) elleçleme kapasitesine sahip. Mevcut durumda yüzde 40 kapasite ile çalışıyor ve Tekirdağ’dan limana gelen yük, 150 bin TEU’yu buluyor. Hedefimiz ise 250 bin TEU’luk yükün limana gelmesi.

Tekirdağ’a yapılması planlanan demiryolunda, Asyaport’a bağlantının kurulması ile doğu ülkelerinden Orta Avrupa’ya kadar erişim sağlayabileceğiz. Bu sayede 2.5 milyon TEU’luk iş hacmine ulaşacağımızı öngörüyoruz. Dünyanın en büyük kapasiteli gemilerinin Türkiye’ye gelmesi, iş kapasitemizi artırmakla birlikte ülkemizin ekonomik gücünün de boyutunu göstermiş olacaktır. 2018 Haziran itibariyle 765 çalışanımız bulunurken, 1200 kişilik de istihdam hedefimiz var. Göçlerin olmasıyla insan kaynağında artış oldu. Bu da daha kaliteli istihdam avantajı sağlıyor.

Asyaport’ta vinç operatörü yetiştirmek için STS vinç simülatörü ile eğitim veriyoruz. Şoför olarak istihdam ettiğimiz biri, simülasyon eğitimi ile STS vinç operatörü olabiliyor. Limanda çalışan operatörleri şu ana kadar dışarıdan istihdam etmedik. Tüm operatörlerimizi kendimiz yetiştirdik.

Aygen Dermenci / Çorlu Genay Gayrimenkul Danışmanı
“Dokuz ilçe, dokuz bucak, 257 köy”

Tekirdağ, coğrafi konum olarak başta İstanbul olmak üzere ülkemizin gelişmiş kentlerine yakın mesafede bulunuyor. Ayrıca Avrupa’yı Anadolu’ya dolayısıyla da Ortadoğu’ya bağlayan kara ve demiryolu üzerinde kurulmuş stratejik il, dokuz ilçe, dokuz bucak ve 257 köyden oluşuyor. Bölgeye yapılan enerji yatırımları günden güne artarken, Marmara Ereğlisi’nde BOTAŞ’a (Boru Hatları ile Petrol Taşıma Anonim Şirketi) ait 255 bin metreküplük, LNG (sıvılaştırılmış doğalgaz) terminali bulunuyor. Bu terminal 23 km uzaklıktaki ulusal boru hattına bağlanıyor.

Tekirdağ’da iki tanesi Marmara Ereğlisi, üç tanesi Çerkezköy ve 12 tanesi de Çorlu’da olmak üzere doğalgazdan elektrik enerjisi üreten 17 adet santral, faal durumda. İlde tüketilen elektrik enerjisinin yüzde 52.2’si sanayide kullanılıyor.

Tekirdağ ili topraklarının yüzde 90 birinci ve dördüncü sınıf tarım arazilerinden oluşuyor. Tarıma elverişli arazilerin yüzde 95.76’sı tarla arazisi, yüzde 1.70’i bağ, yüzde 2.21’i sebzelik, yüzde 0.14’ü meyvelik ve zeytinlik olarak kullanılmakta.

Tarım sektörü, il ekonomisinde sanayiden sonra ikinci sırada yer alıyor. Bitkisel üretimde ilk sırayı buğday alırken, sanayi bitkisi olarak ayçiçeği ve kolza da yetiştiriliyor.

Ayşegül Küçükkurt Okhan Şentürk – Para

SİZİN İÇİN SEÇTİKLERİMİZ
YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Tekirdağ ve ilçeleri için uzmanlar ne diyor?

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez kullanıyoruz. Sitemizi kullanmaya devam ederek bunu kabul etmiş olursunuz.