İstanbul 17°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a

Konutta trendler nasıl değişiyor?

Konutta trendler sürekli olarak değişiyor. Artık teknoloji ile konforun bir arada olduğu projeleri tercih eden Türk insanı için yeşil alan ve balkon da olmazsa olmazlar arasında kendine yer buluyor.

Türkiye’de ‘evlenmek, ev kurmak en önemli konular arasında yer alıyor. Her yıl 1,5 milyon konutun satıldığı ülkemizde tüketici eğilimlerindeki değişim konut projelerine de yansıyor.

Mesa’dan Sinpaş’a, Nef’ten DKY İnşaat’a kadar markalı konut üreticileri tüketici eğilimi araştırmalarından çıkan sonuçlara göre projelerini şekillendiriyor. Değişen tüketici beklentileri doğrultusunda hareket edenler rekabette bir adım öne çıkıyor. Peki tüketiciler günümüzde bir evde neler istiyor?

Konutta trendler değişiyor

Günümüzde tüketiciler, sosyal olanakları gelişmiş, fonksiyonel yaşam alanlarıyla çevre dostu, enerji verimliliği yüksek, site işletim maliyetleri ve aidatları düşük projeleri tercih ediyor.

Teknoloji ile konforun bir arada sunulduğu projeler tercih nedeni olurken, yeşil alanlar ve balkon olmazsa olmazlar arasında başı çekiyor. Öyle ki geçmişte bahçe katları projelerin en ucuz katları olurken, günümüzde bu katlar artan güvenlik önlemleri sayesinde en pahalıya ve en hızlı satılan katlar haline gelmiş durumda. Tüketiciler için projenin deprem yönetmeliğine uygunluğu, ısı, ses ve su yalıtımı da artık olmazsa olmaz özellikler arasında yer alıyor.

Konut seçilirken lokasyona, hedef kitlenin yaşam tarzına ve ihtiyaçlarına uygun sosyal alanlar gibi kriterlere de dikkat ediliyor. Örneğin, tamamı çocuklu ailelerden oluşacak bir projede açık ve kapalı oyun alanları, spor sahaları ve daha küçük yaş grubundaki çocuklar için kreş olması gerekiyor.

Y ve Z jenerasyonunun bekar veya yeni evli beyaz yakalı kitlesinin hedeflendiği bir projede kütüphane, müzik odası, yoga ve fitness salonu gibi daha fazla paylaşım sağlanan sosyal alanlar öne çıkıyor. Karma projelerde ise ofisten AVM’ye ve konuta kadar farklı fonksiyonların mekânsal özgürlüğü koruyacak şekilde birbirleriyle temasta olmaları isteniyor.

Teknoloji kullanımı artıyor

Altentis Kurucu Ortağı Emre Ilıcalı, tüketicilerin fiyat, lokasyon gibi özellikleri ön planda tuttuğuna dikkat çekiyor, Ilıcalı, “Aidatlar sorgulanan bir özellik oldu. Yeşil binalar, enerji, su kullanımında yüzde 30’lara varan verimlilik sağladıkları için maliyetleri azaltıyor. İç mekan yaşam kalitesi, gün ışığı, havalandırma, termal konfor gibi sebeplerle yeşil binalar tercih ediliyor” diyor.

Geçmişte projelerde akıllı ev teknolojileri kullanılmazken şimdi tek bloklu butik projelerde bile teknoloji aranan özelliklerden biri haline geldi. Yüzme havuzu geçmişte sadece lüks villa projelerinde konumlandırılırken şu anda neredeyse tüm projelerde standart bir öge oldu.

Ancak maliyetleri artıran bir unsur olduğu için kimi projelerde üyelik esasına göre kullanılıyor. Çocukların fiziksel ve ruhsal gelişimi için çocuk oyun alanları olmazsa olmazlar arasında görülüyor. Tüm proje sakinlerinin nefes alabileceği yeşil alanlar ise en büyük ihtiyaç olarak kabul ediliyor.

Metrekarelere küçüldü

DKY Yönetim Kurulu Başkanı Ali Dumankaya, kentsel dönüşüm ve tüketicilerin alım gücündeki değişim nedeniyle evlerin küçülmeye başladığını söylüyor. Eskiden ortalama 2+1 dairelerin 80-100 metrekare aralığında ve ortalama 3+1’lerin 120-150 metrekare aralığında olduğunu söyleyen Dumankaya, günümüzde ise 2+1’lerin 65-80 metrekare, 3+1’lerin de 80-100 metrekare aralığında olduğunu vurguluyor. 1+1’lerde ise 45-65 metrekare aralığı tercih edilebilir metrekareler olmuş durumda.

Ama fonksiyonellik kazanıyorlar

Küçülen metrekarelerle birlikte konutlarda fonksiyonellik aranıyor. Geçmişte evlerde yer alan misafir odaları ortadan kalktı. Projelerinde + 1,5 daire konseptini geliştirdiklerini belirten Ali Dumankaya, “Mutfak ve salondan girişi bulunan, kayar katlanır camlı sistemle yazın açık kışın kapalı balkon keyfi sunan ekstra bir yaşam alanı oluşturduk. Balkonu hem salonun hem de mutfağın fonksiyonel bir parçası haline getirdik” diyor.

Evsel dönüşüm

Bu arada kentsel dönüşüme ‘evsel dönüşüm’ de eklenmiş durumda. Bazı şirketlerin evlerin daha kullanılışlı hale getirmeye çalışması da konutta trendler kapsamına giriyor. Mesela Hafele, bu yıl 140 bin evi dönüştürmeyi planlıyor. Şirket, mobilyalara müzik ve ışık entegre ederken, küçük bir dolaba 50 ayakkabı sığdırabiliyor.

Hafele Türkiye İcra Kurulu Başkanı Hilmi Uytun, artan arsa maliyetleri nedeniyle konutların küçüldüğüne dikkat çekiyor. Uytun, bu konuda şunları söylüyor:

“40 metrekarelik bir evde 80 metrekarelik yaşam alanı yaratabiliyoruz. Hafele Concept Project ile konutların mutfak, banyo, giyinme alanı, vestiyer ve kapılarına yönelik çözümler sunuyoruz. Bel ağrılarını önlemek için mutfakta bel seviyesinin altındaki tüm dolapları dışarıya çekilebilir hale getirdik. Küçük bir dolaba 50 ayakkabı sığdırıp ayakkabınızı ortadan kaldırıyoruz.”

Erhan Boysanoğlu – Mesa YKB
“Site maliyetleri önemli”

“Konutlarda metrekareler giderek küçülürken misafir salonlarından vazgeçildi. En önemli konulardan biri site işletme maliyetleri, iyi izolasyon, güneş ya da rüzgar enerjisinden yararlanılarak maliyetlerin düşürülmesi hedefleniyor.

Çocuklu aileler çocukları yeşille temas etsin diye şehir dışına kaçıyorlar. Çocuklara yönelik yeşil alanı olan siteler için daha fazla fiyat ödeyebiliyorlar.”

Ahmet Çelik – Sinpaş YKB Vekili
“Aidat sorgulanıyor”

“Tüketici yatırım için de alsa ‘Bir gün burada oturabilirim’ motivasyonuyla ev seçiyor. Aidat en çok sorgulanan konu. Lokasyon, ulaşım, inşaat kalitesi, firmanın güvencesi, teslim süresi ve fiyat önemli kriterler. Havuz, mini spor salonları artık eskisi kadar popüler değil. Maliyeti düşük, kendilerine yeten, açık mutfaklı evler tercih ediliyor. Z kuşağı, evlerinin içi kadar çevresini de önemsiyor.”

Erden Timur – NEF YKB
“Endüstri 4.0 devrimini gayrimenkule taşıyoruz”

“Küresel boyutta yaşanan endüstri 4.0 devrimini gayrimenkule taşımak üzere çalışmalarımıza hız verdik. Teknoloji firmalarıyla bir araya gelip yeni iş modelleri belirledik. İlk 3D printer evi bu yılın üçüncü çeyreğinde üreteceğiz. Depremden yaklaşık 1,5 dakika önce uyarı veren bir sistem, binalarda yenilenebilir enerji uygulaması ve ev pilleri gibi sistemler üzerinde çalışıyoruz.”

Levent Gökmen Demirciler-Ekonomist

SİZİN İÇİN SEÇTİKLERİMİZ
YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Konutta trendler nasıl değişiyor?

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez kullanıyoruz. Sitemizi kullanmaya devam ederek bunu kabul etmiş olursunuz.