İstanbul 14°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a

Dünya Harita her yerin ölçüsünü alıyor

Boğaziçi’nin üç köprüsünde yaptığı ölçümlerin yanı sıra Körfez Geçiş Köprüsü’nde de çalışmalar yapan Dünya Harita, Çanakkale Boğazı’nı süsleyecek köprünün kara haritalarını çizme başarısını gösterdi. Dünya Harita, 3. köprüde kullanılan beton ayaklar ile İzmit Körfez Geçişi’ndeki çelik kuleler dahil olmak üzere her şeyin ölçümünü yapıyor.

Mühendisliğin dibi Körfez Geçişi’nde

Marmara Bölgesi’ndeki entegrasyonu kolaylaştıran köprülerin teknik bilgilerini veren Dünya Harita Genel Müdürü Mehmet Dosdoğru, Körfez Geçiş Köprüsü’nde kulelerin 234 metre yüksekliği olduğunu belirterek, “En çok mühendislik gereken yer köprü burası. Asma köprünün yapımı, deniz ortasındaki ayakların imalatı, oraya konmaları inanılmaz bir teknoloji gerektiriyor. Biz de Japonların bilgisiyle çalıştık” dedi.

Ancak Japonlar yapabiliyor

Körfez Geçişi ile diğer köprülerin farklarına açıklık getiren Dosdoğru, “Tüm boğaz köprülerinde yükü taşıyan bağlantılar karaya bağlanır. Körfez’de ise denizdeki ayakların arasındaki gövde ayrı çalışıyor. Bunun için Japonların bilgisine ihtiyaç duyuldu” diye konuştu.

Hata payı sadece 2 cm

Denizdeki ayakların imalatı sırasındaki çalışmaları özetleyen Dosdoğru, “İlk etapta ayakların oturacağı yere 2 metre çapında demir kazıklar çakıldı. Zemindeki kaya bulunarak oraya soketlendi. Üzerine blokaj yapıldı. Stabil ve düzgün kaya yüzey oluşturuldu. Boyutu 50×50 metre civarındaki kesonlar sahilin sığ kesiminde yapılarak buraya çekildi. Batırılmaları 13 saat sürdü. Konumlanmada küçük bir hata fark edilince işlem tekrarlandı. Kesonlar 2 cm hassasiyetle yerine oturtuldu. Üzerine ayaklar inşa edildi ve kedi yolu çekildi. Bağlantıdaki yerli malzemenin hatasından halatlar koptu. Japon mühendisimizin kendini suçlayıp hayatını yitirdiği olay burada oldu. Sonra yardımcı ve askı halatları çekildi. Proje biraz uzadı ve Japonlara 120 milyon dolar civarında bir ceza verildi. Bizim 16 arkadaşımız gece 08.00 ile 05.00 arasında halatlar üzerinde sıcaklık değişimi ile diğer faktörlerin hepsinde ölçümler yapıyor” dedi.

Mühendisler konsorsiyumu ile çözüm bulunuyor

Yapılan işin bir yerde disiplinler arası olmasına dikkat çeken Dosdoğru, “Hava sıcaklığı sürekli değiştiği için anlık değerler etkileniyor. Onun için sıcaklıkların tespiti gerekiyor. Burada haritadan başka diğer dallardan da destek alınıyor. Betondan iyi anlayan inşaat mühendisi, çeliği bilen makine mühendisinin ortaklaşa çözüm yolu bulması gerekiyor. Japonlar bunu iyi bildikleri için hassas konuları önceden söylüyorlar. Birkaç kültür ile hareket ediliyor. Biz kısa vadeli programlar yaparken onlar 100 ile 500 yıllık hesaplar yapıyorlar. Biz 5 konuyu düşünürken onlar 500 unsuru hesaplıyor. Tecrübe ve kültürlerinden çok yararlandık” diye konuştu.

İki köprüye farklı teknoloji

Her iki köprünün kurgusunda farklı tekniklere yer verildiğini hatırlatan Dosdoğru, Mühendislikten dolayı Körfez Geçişi’nde ayaklar esnek ve pratik bir malzeme olan çelikten imal edildi. 3. Köprü’nün ayaklarında ise beton kullanıldı” şeklinde konuştu.

Hüseyin Belibağlı/Emlaknews.com.tr

SİZİN İÇİN SEÇTİKLERİMİZ
YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Dünya Harita her yerin ölçüsünü alıyor

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez kullanıyoruz. Sitemizi kullanmaya devam ederek bunu kabul etmiş olursunuz.