İstanbul 18°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a
  • EmlakNews.com.tr
  • Çanakkale Köprüsü ilk kez 138 yıl önce gündeme gelmiş

Çanakkale Köprüsü ilk kez 138 yıl önce gündeme gelmiş

Türkiye’nin dev projelerinden biri olarak 18 Mart’ta temeli atılacak olan 1915 Çanakkale Köprüsü’nün aslında 138 yıl, II. Abdülhamid’in padişahlığı döneminde projelendirildiği ortaya çıktı.

Yedikıta Tarih ve Kültür Dergisi, mart sayısında, konuyla ilgili Başbakanlık Osmanlı Arşivi’ndeki belgeleri yayımladı. Türk basınında ilk defa yayımlanan belgeler, proje hakkında ayrıntılı bilgiler içeriyor. Arşiv Uzmanı Kasım Hızlı’nın araştırmasına göre, belgeler Joseph Isella isimli mühendis tarafından bölgede yapılan saha araştırması sonucunu 22 Şubat 1879 tarihinde dönemin padişahı II. Abdülhamid Han’a sunuldu. Çanakkale Boğazı’nın en dar yerine kurulması planlanan metal köprü, 1500 metre uzunluğunda tasarlanmıştı. Planlara göre, köprü Gelibolu Yarımadası’nı Anadolu’ya bağlamakla kalmayacak, İstanbul ve İzmir gibi iki önemli ticaret şehrini de demiryolu üzerinden irtibatlandıracaktı.

İstanbul-İzmir Arası 19 saate inecekti

Bu hat sayesinde iki büyük liman şehri arasındaki ulaşımın 18 saat kısalacağı da belgelerde yer aldı. Böylece, deniz yoluyla 37 saat süren İzmir-İstanbul arası, tren yoluyla 19 saate inecekti. İnşa edilecek demiryolunun uzunluğu ise İzmir dâhil 430 kilometre olacaktı.

Birkaç yılda kara geçecekti

Demiryolunun ana maliyeti 173 bin 940 kese, körfez ve körfeze dair işlerin maliyeti ise 195 bin 652 kese olarak hesaplanmıştı. Belgelerde yer alan ilginç bilgiler arasında hattın birkaç sene içinde kendini amorti edebileceği gibi 300 keseye yakın bir gelir sağlayacağı da yer aldı. Projenin ayrıca bölgenin refah ve stratejik önemi artırarak ülke ekonomisine büyük katkı sağlaması bekleniyordu.

Saros Körfezi’ne liman yapılacaktı

Projenin diğer bir önemli ayağı ise Saros Körfezi’ne inşa edilecek liman olacaktı. Bu limanın, Avrupalı emsalleriyle rekabet edecek büyüklükte ve donanımda olması planlanmıştı.

Osmanlı’nın içinde bulunduğu iç ve dış karışıklıklar sebebiyle proje hayata geçirilemedi. Projeye dair bir de poster hazırlatarak okurlarına hediye eden Yedikıta Dergisi’nin bu ayki sayısında İstanbul’un ilk teleferik hattı, Avrupa’nın kaderinin çizildiği vagon ve Kudüs’ün fethi gibi dosyalar yer alıyor.

SİZİN İÇİN SEÇTİKLERİMİZ

Bu yazı yorumlara kapatılmıştır.

Sıradaki haber:

Çanakkale Köprüsü ilk kez 138 yıl önce gündeme gelmiş

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez kullanıyoruz. Sitemizi kullanmaya devam ederek bunu kabul etmiş olursunuz.