İstanbul 19°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a

Bu görüntülere kısa zamanda herkese aşina olacak

İstanbul’un dünyaya açılan yeni kapısı bayrağı devraldı. Atatürk Havalimanı’ndan İstanbul Havalimanı’na “Büyük Göç” olarak adlandırılan tarihi taşınma tamamlanırken, İstanbul Havalimanı’nda yurt dışı ve yurt içi Atatürk Havalimanı’nın İstanbul Havalimanı’na taşınması sonrası ilk yurt içi uçuş, Ankara’ya yapıldı. Atatürk Havalimanı için “ISL” olarak kullanılan kod, ilk kez İstanbul Havalimanı için “IST” olarak Ankara’ya hareket eden uçakta kullanıldı.

İSTANBUL HAVALİMANI’NIN HAVADAN VİDEOSU

Taşınma nedeniyle Atatürk Havalimanı’nın son tarifeli seferi 02.40’ta Singapur’a gerçekleştirilmişti. Singapur’a hareket eden THY’nin tarifeli uçağının ardından, Atatürk Havalimanı ile İstanbul Havalimanı’nda, saat 02.40 ile 14.00 arasında yaklaşık 12 saat boyunca ticari yolcu uçuşları durdurulmuştu.

Sivil araçların da girişine açılan İstanbul Havalimanı’nda İBB otobüsleri, HAVAİST araçları ve taksilerle yolculara hizmet veriyor. İstanbul’un çeşitli noktalarından gelen ve giden yolcular, bu ulaşım araçlarını kullanabilecek.

Türkiye’nin büyümesini taşıyacak

THY’nin 86 yıllık tarihine ev sahipliği yapan Atatürk Havalimanı’na vedasını değerlendiren THY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı İlker Aycı, “Halihazırda dünyanın en büyük havalimanı projesi olan bu dev tesis, gelecekte THY’nin çok daha büyük ve küresel ölçekte çok daha fazla ses getirecek büyümesine ev sahibi olmakla birlikte, aynı zamanda haiz olduğu son teknoloji ürünü fiziksel kabiliyet ve kapasitesiyle de büyümemizdeki en önemli itici güç olacaktır.” dedi.

İstanbul Havalimanı “motor” dedi

Daha önce yurt dışı uçuş işlemleri için check-in işlemleri hizmeti veren havalimanı, yurt içi uçuşlara da açıldı. Türk Hava Yolları (THY) filosuna ait uçaklar, havalimanında kendilerine ayrılan alanda yerini alırken, diğer şirketlere ait uçaklar da havalimanına gelmeye başladı.

Havalimanı raylı sistemle merkeze bağlanacak

Taşınma işleminin tamamlanmasıyla piste, günde 2 bin uçak iniş-kalkış yapabilecek ve havalimanından 350’den fazla noktaya uçuş gerçekleştirilecek. Havalimanı, 250 havayolu şirketine hizmet verecek.

İstanbul Havalimanı’nın raylı sistemle şehir merkezine bağlanması için de, bir kolu Gayrettepe, bir kolu Halkalı tarafına uzanan metro bağlantı çalışmaları devam ediyor.
Gayrettepe-İstanbul Havalimanı kesiminin öncelikli olarak hizmete alınması hedefleniyor. İstanbul Havalimanı’nın yolcu deneyimi konusunda “dünyanın en önemli havalimanı” haline getirilmesi planlanıyor. Temeli atıldığı günden bu yana birçok alanda ödül alan İstanbul Havalimanı, veri merkezindeki elektrik sistemleri 2N ve soğutma sistemleri N+1 yedekli yapıyla dizayn edilirken, Uptime Institute tarafından “Design (Tasarım)” belgesiyle sertifikalandırıldı.

Son teknolojiyle donatıldı

Uluslararası alanda rüşdünü ispat eden, adını sivil havacılık tarihine altın harflerle yazdıracak ve pek çok özelliğiyle ilklere imza atan İstanbul Havalimanı, “Airbus A380” ve “Boeing 747-8” gibi süper jumbo uçaklarının rahatlıkla yanaşabileceği ve yolcu deneyimi konusunda dünyada çığır açacak bir terminale sahip.

Robotlar, yapay zeka, yüz tanıma ya da diğer kişisel bilgilerle işlem yapabilmeye olanak sağlayan havalimanı, yolcuların rahatı ve konforu için akıllı sistem, kablosuz internet, telsiz ve yeni nesil GSM altyapısı ile LTE, sensör ve konuşan nesneler gibi son teknolojilerle donatıldı.

Havalimanının güvenliği, 3 bin 500 güvenlik görevlisi ve son teknoloji 9 bin kamera ile sağlanacak. Güvenlik aynı zamanda terminal içinde bulunan sanal kuleden de idare edilecek.

Açılışını Cumhurbaşkanı Erdoğan yaptı

Toplamda 76,5 milyon metrekarelik alan üzerine inşa edilen İstanbul Havalimanı’nın ilk fazı, Türkiye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın katıldığı 29 Ekim 2018 tarihindeki programla uçuşlara açılmıştı.

Dünyanın en büyük havalimanı olacak İstanbul Havalimanı’nın açılış töreni, Cumhuriyetin kuruluş yıl dönümünde gerçekleşmiş ve törene dünyanın dört bir yanından 50’nin üzerinde üst düzey konuk da gelmişti.

İlk etapta günlük 5 kalkış ve 5 inişin olduğu havalimanında, THY iç hatlarda 31 Ekim 2018’de Ankara, 1 Kasım 2018’de Antalya, 2 Kasım 2018’de İzmir’e ilk uçuşu gerçekleştirilmişti. İlk yurt dışı uçuş ise 1 Kasım 2018’de Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) ve 8 Kasım’da Azerbaycan’a yapılmıştı.

İlk faz, 42 ayda tamamlandı

KDV dahil 26 milyar 140 milyon avroluk yapım, işletme ve devir bedeliyle ihalesini kazanan Limak/Kolin/Cengiz/Mapa/Kalyon Ortak Girişim Grubunca inşa edilen, yıllık 90 milyon yolcu kapasiteli havalimanının ilk fazda, 1,4 milyon metrekarelik ana terminal binası, 2 pist, Hava Trafik Kontrol Kulesi ve destek binaları bulunuyor. 42 ayda tamamlanan ilk fazda, yaklaşık 200 bin işçi çalıştı.

Toplamda 76,5 milyon metrekarelik alan üzerine kurulan havalimanının ilk fazının açılması için 6 milyar avroluk yatırım yapıldı. Havalimanı, diğer etaplarının da yolcu artışlarına bağlı olarak 2023’e kadar tamamlanacak.

Özel sekkör kaynaklarıyla yap-işlet-devret (YİD) modeliyle inşa edilen havalimanı, tamamlandığında 6 bağımsız pisti, 500 uçak kapasitesi, 70 bin araçlık açık ve kapalı otoparkı ve yıllık 200 milyon yolcu kapasitesiyle dünyanın en büyük havalimanı olacak.

Bu arada Ortak Girişim Grubu, 25 yılda, yıllık KDV dahil 1,1 milyar avro olmak üzere 26 milyar avro kira ödeyecek.

Dünyanın en iyi bagaj sistemine sahip

İstanbul Havalimanı’nda bagaj bekleme süresi de azalacak. Saatte 10 bin 800 bagaj işletme kabiliyeti olan 42 kilometre uzunluğundaki bagaj sistemiyle 13 check-in adasından toplanacak bagajlar, uçaklara ve yolculara vakit kaybettirmeden ulaşacak.

Erken gelen bagajların depolanması için ise EBS (Erken Bavul Sistemi) devrede olacak.

İlk etabı yıllık 90 milyon yolcuya hizmet edecek olan havalimanı, tamamlandığında 200 milyon yolcu kapasitesine ulaşacak. Sağlayacağı imkanlarla dünyaya adeta köprü olacak. Yeni havalimanı, 250’si dış hatlar olmak üzere 300’den fazla uçuş noktasıyla dünyanın en büyük havacılık merkezlerinden biri haline gelecek. Dünya nüfusunun üçte biri, havalimanını kullanarak dünyanın her yerine ulaşabilecek. İstanbul Havalimanı’nın hizmete giren terminalinde, 100 bin metrekarelik ticari alan, 40 bin araçlık otopark, çocuk oyun alanları, sergi salonları, konferans odaları, 451 odalı otel, ibadethaneler, sağlık merkezi gibi sosyal alanlar bulunuyor. Ayrıca, dünyanın en büyük CİP salonlarından biri de bu havalimanında inşa edildi.

Toplam 10 milyar 247 milyon avro yatırım maliyetiyle Cumhuriyet tarihinin bir defada yapılan en büyük altyapı yatırım projesi olma özelliğini taşıyan havalimanı, yap-işlet-devret yöntemiyle gerçekleştirildi. Görevli şirket, 25 yıllık işletme süresi karşılığında devlete 22 milyar 152 milyon avro kira ödeyecek.

Kıtaların birleştiği, doğu ile batının, güney ile kuzeyin kesiştiği İstanbul’da inşa edilen havalimanı, sadece Türkiye için değil, dünya sivil havacılık tarihinin yeniden yazılacağı bir proje olacak. İstanbul’dan 3 saatlik uçuşla 41 ülkeye, 5 saatlik uçuşla 66 ülkeye ulaşılabiliyor. Bu sebeple İstanbul Havalimanı, dünyanın en önemli havacılık merkezlerinden biri haline gelecek.

 

İlk 2 ayda THY’nin yolcu sayısı 11 milyona yaklaştı

THY’nin yılın ilk iki ayındaki toplam yolcu sayısı 2018’in aynı dönemine göre yüzde 0,4 artarak 10,85 milyona ulaştı. Yolcu sayısında iç hatlarda yüzde 4,2 azalış, dış hatlarda yüzde 4,5’lik bir artış yaşandı. Dıştan dışa transfer yolcu sayısında yüzde 6,3, dıştan dışa transfer hariç dış hat yolcu sayısında yüzde 2,1 artış oldu.

Geçen yılın ilk iki ayında 73 bin 473 olan yolcu uçakları konma sayısı, bu yılın ocak-şubat döneminde yüzde 0,4 artışla 73 bin 765’e yükseldi.

AA

SİZİN İÇİN SEÇTİKLERİMİZ
YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Bu görüntülere kısa zamanda herkese aşina olacak

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez kullanıyoruz. Sitemizi kullanmaya devam ederek bunu kabul etmiş olursunuz.