İstanbul 17°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a

TCDD’nin 4,95 milyar TL’lik Elazığ-Diyarbakır Demiryolu projesi başlıyor

Proje, 168 kilometrelik yeni hat, 11 tünel ve 11 viyadükle bölgenin ulaşım altyapısını dönüştürecek

T.C. Devlet Demiryolları (TCDD) Genel Müdürlüğü, Doğu Anadolu ile Güneydoğu’yu birbirine bağlayacak stratejik bir yatırım için düğmeye bastı. Toplam yatırım bedeli 4 milyar 950 milyon TL olan Elazığ–Diyarbakır Demiryolu (Leylek–Bozdemir Hattı Rehabilitasyonu Dahil) Projesi, bölgenin ulaşım kapasitesini artırarak ekonomik entegrasyonunu güçlendirecek. Proje, 2025 yılı Ekim ayında tamamlanan nihai ÇED raporu ile uygulama sürecine geçmeye hazırlanıyor.

168 kilometrelik hat, 3 istasyon, 11 tünel, 11 viyadük

TCDD’nin projesi, Elazığ’ın Merkez, Sivrice ve Maden ilçeleri ile Diyarbakır’ın Ergani, Kayapınar, Yenişehir, Bağlar ve Sur ilçeleri sınırlarında inşa edilecek. Toplam 168+342 kilometre uzunluğa sahip olacak hat; 127+343 kilometrelik ana hat, 4+300 kilometrelik müselles bağlantı hatları, 3+535 kilometrelik konvansiyonel bağlantılar ve 29 kilometrelik Leylek–Diyarbakır–Bozdemir hattını kapsıyor.

Demiryolu üzerinde yer alacak sanat yapıları da projenin mühendislik ölçeğini ortaya koyuyor:
11 tünel, 6 aç-kapa tünel, 11 viyadük, 9 köprü, 20 altgeçit, 27 üstgeçit ve 90 menfez inşa edilecek.
Leylek–Diyarbakır–Bozdemir hattında ise 4 köprü, 3 altgeçit, 8 üstgeçit ve 30 menfez planlanıyor.

Yeni hat, hızlı tren standardına uygun olacak

Elazığ-Diyarbakır demiryolu, hızlı tren standartlarında tasarlanacak ve Sivas–Malatya–Elazığ hızlı tren hattı ile entegre olacak. Böylece bölgede hem yolcu hem yük taşımacılığında önemli bir ivme bekleniyor.

Proje tamamlandığında Elazığ-Diyarbakır arası seyahat süresi önemli ölçüde kısalacak, mevcut konvansiyonel hattın düşük hız standardı yerini güvenli ve hızlı taşımacılığa bırakacak.

TCDD ayrıca, Leylek–Diyarbakır–Bozdemir hattındaki mevcut tek hatlı güzergâhı çift hatta dönüştürerek kapasiteyi artıracak. Hat boyunca yapılacak rehabilitasyon, mevcut altyapıyı modern standartlara çıkararak yüksek hızda, düşük maliyetli taşımacılığı mümkün kılacak.

4 yılda tamamlanacak, 225 kişiye istihdam sağlayacak

Projenin ÇED süreci ve uygulama projelerinin onaylanmasının ardından yaklaşık 4 yıllık inşaat süreci öngörülüyor. Bu süreçte 3 ayrı şantiye kurulacak ve her birinde 75 personel olmak üzere toplam 225 kişinin istihdamı planlanıyor.

Şantiye yerlerinin seçiminde ulaşım kolaylığı, altyapı bağlantısı ve güvenlik kriterleri dikkate alınacak. TCDD, proje boyunca çevresel etkilerin minimuma indirilmesi ve yerel ekonomiye katkı sağlanması hedefiyle çalışacak.

Türkiye’nin doğu-batı ulaşım aksında stratejik bir halka

Elazığ–Diyarbakır hattı, Türkiye’nin doğu-batı yönündeki demiryolu ağının güçlendirilmesi açısından stratejik bir konuma sahip. Ülkenin batısında Avrupa bağlantılı hatlar ile doğuda Orta Doğu, Kafkasya ve Orta Asya’ya uzanan koridorlar arasında köprü işlevi görecek.

Yeni hattın tamamlanmasıyla, transit yük taşımacılığı alanında bölgesel rekabet avantajı elde edilmesi bekleniyor. Proje, yalnızca Elazığ ve Diyarbakır ekonomisine değil; Malatya, Bingöl, Batman ve Mardin gibi komşu illerin lojistik kapasitesine de doğrudan katkı sağlayacak.

Kombine taşımacılık ve uluslararası entegrasyon hedefi

TCDD, Elazığ-Diyarbakır hattını sadece bölgesel bir yatırım değil, kombine taşımacılığın güçlendirilmesi ve uluslararası demiryolu koridorlarının tamamlayıcısı olarak konumlandırıyor. Yeni hat sayesinde karayolu üzerindeki yükün bir kısmı raylı sisteme aktarılacak, bu da hem karbon salımını azaltacak hem de taşıma maliyetlerini düşürecek. Ulaştırma uzmanları, bu tür yatırımların Türkiye’nin “doğal köprü” konumunu lojistik avantaja dönüştürdüğünü vurguluyor. Hızlı tren ve yük koridorlarının birleşimiyle, Türkiye’nin Avrupa–Orta Asya eksenindeki taşımacılık rolü daha da güçlenecek.

Bölgesel kalkınmaya ivme kazandıracak

Yaklaşık 5 milyar TL’lik yatırım, sadece ulaştırma değil, aynı zamanda bölgesel kalkınma ve istihdam açısından da önem taşıyor. Elazığ ve Diyarbakır illerinin, sanayi, tarım ve ticaret alanında üretim merkezleri arasında daha hızlı ve güvenli bağlantı kurması; yatırımcılar için yeni lojistik avantajlar yaratacak. Projeyle birlikte, bölgedeki arsa ve sanayi alanı değerlerinde artış, yerel işletmelerin tedarik zincirinde hızlanma ve turizm potansiyelinde canlanma bekleniyor.

Demiryolu yatırımlarıyla Türkiye’nin rekabet gücü artıyor

Elazığ–Diyarbakır Demiryolu, Türkiye’nin demiryolu modernizasyon vizyonunun bir parçası olarak öne çıkıyor. Yatırımın tamamlanmasıyla birlikte Doğu Anadolu ve Güneydoğu bölgeleri, hızlı tren altyapısı üzerinden ulusal ve uluslararası pazarlara entegre olacak.

TCDD’nin 4,95 milyar TL’lik bu stratejik yatırımı, hem sürdürülebilir ulaştırma politikalarının hem de bölgesel kalkınma hedeflerinin en somut örneklerinden biri olarak değerlendiriliyor.

Emlaknews.com.tr

YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Rams Ayazağa 2.701 bağımsız bölümle bölgeyi değiştirecek

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez kullanıyoruz. Sitemizi kullanmaya devam ederek bunu kabul etmiş olursunuz.