T.C. Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü, Ankara’nın raylı sistem kapasitesini artıracak yeni projeyi resmen başlattı. “Ankara Metroları M2-M3 Bağlantı Hattı”, kentin üç büyük ilçesini — Çankaya, Yenimahalle ve Etimesgut — birbirine bağlayarak ulaşım ağında kesintisiz akış sağlayacak.
Projenin toplam bedeli 9.930.133.000 TL olarak açıklandı. Hat tamamlandığında başkentte hem günlük ulaşım konforu artacak hem de yüksek hızlı tren bağlantılarıyla şehir içi entegrasyon güçlenecek.
Toplam 18,62 km uzunluğunda olacak hat; Ümitköy’den başlayıp Etimesgut Çakırlar Mahallesi’ne kadar uzanacak şekilde planlandı. Güzergâhta:
– 9 yer altı istasyonu
– 3 kruvazman (makas yapısı)
yer alacak. Projenin tasarım hızı 80 km/s, dolaşım süresi ise 53 dakika olarak belirlendi.
2030 yılı için projede tek yön yolcu kapasitesi 3.194 kişi/saat olarak hesaplandı. Hat, çift tüp tünel şeklinde inşa edilecek ve bir gidiş–bir geliş olarak işletilecek.
Yeni hat, Ankara’nın iki büyük metro hattını birbirine entegre edecek.
Bağlantı noktaları şu şekilde planlandı:
– Km:1+643 → Ümitköy İstasyonu (M2 bağlantısı)
– Km:9+560 → BaşkentRay Hava Durağı bağlantısı
– Km:14+345 → Batıkent İstasyonu (M1/M3 bağlantısı)
Bu entegrasyon, toplu ulaşımda aktarma sürelerini azaltacak ve batı koridorundan merkeze ulaşımı ciddi anlamda hızlandıracak.
Hat üzerinde yer alacak istasyonlar sırayla şöyle:
1 – Ümitköy İstasyonu
2 – MİT–MSB Yerleşkesi İstasyonu
3 – MSB Lojmanları İstasyonu
4 – Hava Durağı İstasyonu
5 – Şaşmaz İstasyonu
6 – İnönü İstasyonu
7 – Batıkent Aktarma Merkezi İstasyonu
8 – 1940. Cadde İstasyonu
9- Turgut Özal İstasyonu
Bu istasyonların yer aldığı koridor, Ankara’nın en yoğun nüfus ve iş alanlarını kapsaması bakımından kritik öneme sahip.
Raylı sistem projelerinde çevre hassasiyeti büyük önem taşıyor. Bu kapsamda her istasyon için yakın konut ve kamusal alan mesafeleri ölçümlendi:
– Ümitköy: En yakın konut 16 m
– MİT–MSB Yerleşkesi: MİT yerleşkesine 773 m
– MSB Lojmanları: En yakın konuta 508 m
– Hava Durağı: Konutlara 13 m
– Şaşmaz: En yakın konuta 18 m
– İnönü: Konut alanına 34 m
– Batıkent Aktarma Merkezi: Konutlara 8 m
– 1940. Cadde: En yakın yapıya 28 m
– Turgut Özal: Pazar yerine 82 m, konutlara 31 m
Bu veriler, inşaat sürecinde gürültü ve titreşim yönetimi açısından kritik veriler oluşturuyor.
Projenin inşaat süresi 4 yıl olarak öngörülüyor.
Bu süreçte:
600 kişi inşaat aşamasında,
250 kişi işletme döneminde
çalışacak. İşçilik planlamasında iki vardiya sistemi kullanılacak; günde 16 saat, ayda 26 gün, yılda 11 ay çalışma düzeni esas alınacak.
Bu rakamlar, projenin hem istihdam hem de ekonomik hareketlilik açısından kent adına önemli bir katkı sunacağını gösteriyor.
Bağlantı hattı, üç büyük ulaşım fonksiyonunu bir araya getirecek:
– Kent merkezine doğrudan erişim
– Yüksek hızlı tren – metro entegrasyonu
– Batı aksındaki yoğun nüfusun merkez ulaşımına hızlı geçiş
Özellikle Ümitköy–Batıkent–Etimesgut aksında artan nüfus yoğunluğu dikkate alındığında, bu hatın Ankara’nın yeni “omurga hattı” olması bekleniyor.
Raylı sistem hatları, çevresindeki gayrimenkul değerlerini ve ticari hareketliliği doğrudan etkiliyor. Bu nedenle M2-M3 Bağlantı Hattı, yalnızca bir ulaşım yatırımı değil; gayrimenkul, ticaret, istihdam ve şehirleşme açısından çok yönlü bir kalkınma projesi niteliği taşıyor.
Emlaknews.com.tr
İhlas Yapı, Bizim Evler Başakşehir’de 1.300 konut yapıyor