Türkiye’nin doğusunu küresel ticaretin merkezine bağlayacak Zengezur Koridoru’nun kilit projelerinden biri olan Kars – Iğdır – Aralık – Dilucu Yüksek Standartlı Demiryolu hattı Kalyon İnşaat tarafından inşa ediliyor. Geçtiğimiz günlerde temeli atılan hat ile Asya’dan Avrupa’ya uzanan kesintisiz bir demiryolu bağlantısı kurulacak.
İstanbul Havalimanı, Kuzey Marmara Otoyolu, Marmaray ve Türkiye’nin ilk metrobüs hattı gibi dev projelere imza atan Kalyon İnşaat; şimdi de 224 km uzunluğundaki Kars – Iğdır – Aralık – Dilucu Demiryolu Projesi ile Zengezur Koridoru’nun en önemli halkalarından birini hayata geçiriyor. Böylece Asya ile Avrupa arasında taşımacılık çok daha hızlı ve düşük maliyetli hale gelirken lojistik sektörü de büyük ivme kazanacak.
Proje sadece Türkiye için değil; aynı zamanda Avrupa, Azerbaycan ve Orta Asya için de stratejik önemde. İpek Yolu Ekonomik Kuşağı’nın doğu-batı ekseninde en kritik halkalardan biri olacak hat ile bugün 18 gün süren transit geçişler 12 güne düşecek. Bu da ticarette hız, verimlilik ve maliyet avantajı anlamına geliyor.
Sinyalli, elektrikli ve çift hatlı olarak tasarlanan proje hem kapasiteyi artıracak hem de ulaştırma süresini önemli ölçüde kısaltacak. Deniz yolu taşımacılığına kıyasla yarı sürede yük taşınabilecek. Yıllık 5,5 milyon yolcu ve 15 milyon ton yük taşıma kapasitesine sahip olacak hat, Orta Asya ile Avrupa arasında güçlü bir lojistik koridor oluşturacak.
Yaklaşık 10 bin kişilik istihdam yaratacak proje; sanayiden ihracata, lojistikten istihdama kadar pek çok alanda çarpan etkisi yaratacak, bölgenin sosyoekonomik kalkınmasına ivme kazandıracak.

Türkiye, 600 milyar doları aşan dış ticaretinin çok küçük bir bölümünü demiryolu üzerinden yapıyor. Demiryolu taşımacılığının dış ticaretteki payı hâlen yüzde 1’in altında. Yeni hat ile 15 milyon tonluk yük kapasitesi sağlanacak ve bu oranın yüzde 4’e çıkması için güçlü bir altyapı oluşacak. Böylece yalnızca lojistik maliyetleri değil, 2024’te 14,7 milyar dolar olan navlun giderleri de kayda değer biçimde azalacak.
Proje; güzergâh seçimi, sınır ötesi etkiler, deprem riski, hidroloji, hava kalitesi, gürültü, biyoçeşitlilik, sosyoekonomik yapı ve kültürel miras gibi başlıklarda ayrıntılı analizlerle nihai hale getirildi. Çevresel sürdürülebilirlik bakımından örnek gösterilecek bu hat, tamamen elektrifikasyona dayalı yapısıyla yılda 500 bin ton karbon emisyonunu önleyecek. Elektrikli trenler azot oksit ve kükürt oksit salımlarını azaltarak şehirlerde hava kalitesini de artıracak.
Kalyon İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Murathan Kalyoncu, projeyle ilgili yaptığı değerlendirmede şunları söyledi:
“Uluslararası ticareti hızlandıracak ve bölgesel barışa hizmet edecek bu demiryolu, yalnızca Türkiye için değil Azerbaycan ve Ermenistan için de tarihi bir fırsat. Nahçıvan üzerinden Azerbaycan ile Türkiye arasında yeni ulaşım ağları kurulacak. Aynı zamanda Kalyon İnşaat olarak Azerbaycan’da inşa ettiğimiz 110,4 km demiryolu ve 104 km otoyol da bu bütünün önemli parçaları. Projemiz sinyalli, elektrikli ve çift hatlı yapısıyla kapasiteyi artırırken ulaşımı hızlandıracak, denizyoluna göre yarı sürede taşımacılık imkânı sağlayacak. Ayrıca, 2,4 milyar Euro tutarında yeşil finansmanla desteklenen bu yatırım çevresel etkileri minimuma indirecek. Türkiye’nin iklim taahhütleri ve BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarıyla tam uyumlu hareket ediyoruz. Ülkemizin ulaştırmada küresel güç olmasına katkı sunmaktan gurur duyuyoruz.”
Hat, Kars–Tiflis hattının 12. kilometresinden başlayarak Dilucu Sınır Kapısı’na kadar uzanacak. Güzergâh boyunca Subatan, Digor, Tuzluca, Iğdır, Karakoyunlu, Aralık ve Dilucu olmak üzere 7 istasyon kurulacak. Demiryolu; Kars merkez ve Digor ilçeleri ile Iğdır’ın Tuzluca, Merkez, Karakoyunlu ve Aralık ilçelerinden geçerek Nahçıvan sınırında tamamlanacak.
Ana bileşenler:
– 224 km elektrikli yüksek standartlı demiryolu
– 7 istasyon
– 480 menfez
– 144 altgeçit
– 27 üstgeçit
– 10 köprü
– 3 viyadük
– 19 aç-kapa tünel
– 5 tünel
– 6 makas sahası
Azerbaycan ayağı:
– 110,4 km demiryolu
– 104 km otoyol
Fuzul Topraktan’da inşaata katılım yüzde 90’a ulaştı