İstanbul 16°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a

Toplu ulaşım ödemelerinde akıllı cihaz dönemi

Türk mühendislerce geliştirilen ve toplu taşımada turnike sistemini ortadan kaldıracak ETS, Yıldız Teknopark Yerleşkesi’nde düzenlenen basın toplantısı ve pilot demo uygulaması ile tanıtıldı.

Avrupa Birliği’nden 4 milyon avro Ar-Ge desteği alınarak Türk mühendislerce geliştirilen akıllı ulaşım altyapı projesi Elektronik Biletleme Sistemi Projesi (ETS) ile cep telefonları artık toplu taşımada bilet gibi kullanılabilecek, turnike sıraları son bulacak. Proje 2018 yılı sonu itibariyle pilot uygulama olarak Kadıköy Ayrılık Çeşmesi durağında hayata geçecek.

4 milyon avro Ar-Ge desteği

Toplantıda proje hakkında bilgi veren Elektronet AŞ Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Kaptana, Elektronet’in, yerli ve milli ATM’den toplu taşıma biletleme ve elektronik ücret tahsilat (EÜTS) sistemlerine kadar farklı sektörler için çeşitli ürünleri tasarlamış ve üretmiş bir teknoloji firması olduğunu belirterek, “Sahip olduğumuz Ar-Ge kültürümüzü daha da geliştirebilmemiz için uluslararası iş birliklerine açık olmamız gerektiğini anladık. Bu hedefimizi gerçekleştirebilmemiz için Avrupa Birliği’nin ulusal Ar-Ge fonu olan EUREKA altında yer alan ITEA3 kümesine katıldık. Projemiz 4 milyon avro Ar-Ge desteği ve TÜBİTAK ile ITEA’nın onayını aldı. 2015 yılında başladığımız ETS, Elektronet’in konsorsiyum liderliğinde Romanya, Güney Kore, İspanya, Portekiz ve Türkiye’den 8 firma olarak uygulamaktayız.” diye konuştu.

“Avrupa’nın tamamında uygulanabileceğini tahmin ediyoruz”

Pilot uygulamaya geçilmesinin önünde bir engel kalmadığını ifade eden Kaptana, 2015 yılında başlayan ve 2018 yılı sonunda tamamlanacak projenin geçiş kontrol, elektronik ücret tahsilat sistemi, yüz tanıma sistemi, büyük veri yönetimi gibi ana unsurlarının tamamlandığını söyledi.

Kaptana, “Pilot uygulama İstanbul’da yapılacak ve başlangıç olarak Fransa, İsveç ve Romanya’da hayata geçmesi planlanıyor. Avrupa Birliği toplu taşıma standartları desteği alacak olan projemizin 2025 yılı sonuna kadar merkez Avrupa’nın tamamında uygulanabileceğini tahmin ediyoruz.” dedi.

Akıllı cep telefonları kullanılacak

Toplantıda verilen bilgilere göre, Elektronik Biletleme Sistemi, otobüs, vapur, metrobüs gibi toplu taşıma araçlarına binerken kullanılan turnike sistemini ortadan kaldırıyor.

Ayrıca, ulaşım kartlarındaki “kontörüm bitti” endişesine ve “fazla kontörü olan var mı?” arayışına da son veriyor. Yolcular dilerlerse ETS uygulamasını akıllı telefonlarına indirerek, ulaşım kartı yerine kullanabiliyor, kontörleri bittiğinde ise yine cep telefonları üzerinden mobil uygulama aracılığı ile anında yükleme yapabiliyor.

Geçiş sırasında yolcular ulaşım kartlarını ya da cep telefonlarını turnikeye okutmak zorunda kalmıyor. Sistem geçiş yaparken otomatik olarak kişileri algılıyor ve böylelikle turnikeler önünde kalabalığın birikmesi de ortadan kalkıyor.

Maliyetler azalacak

Elektronet olarak Ar-GE’ye inandıklarını ve bütçelerinin yüzde 10’unu Ar-GE’ye ayırdıklarını belirten Elektronet A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Kaptana, “Türkiye toplu taşıma konusunda çok ciddi atılımlar yapan bir ülke olarak bu konuda her geçen gün gelişimini sürdürüyor. Öncelikle uluslararası standartları yakalamamıza ve akabinde vatandaşa daha iyi hizmet verilmesini sağlayacak, ayrıca kamunun toplu taşıma konusundaki maliyetlerini de azaltmamızı sağlayacak olan ETS projesinin her anlamda katma değeri oldukça yüksektir. Farklı teknolojilerin bir araya gelmesi ve yeni kullanım alanlarının keşfedilmesi açısından da önem taşımakta olan proje, Türkiye’nin Ar-Ge ve teknoloji konusunda uluslararası arena da adını da duyuracaktır.” diye konuştu.

Kaçak geçişlere son

Projenin çalışma prensibini anlatan Elektronet Proje Yönetim Ofisi’nden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Bengü Türk ise, ‘‘Elektronik Biletleme Sistemi Avrupa ve Türkiye’de başlayan kaçak geçişleri durdurulmak üzere kurulmuş bir sistem. Bu sistem normal biletlemede kullandığımız cihazların önüne geçecek. Aynı zamanda bilet alırken kullandığımız turnikeleri ortadan kaldıracak. İnsanların bluetooth sistemi ile kartlarını okuyoruz. Okuduktan sonra kişiler herhangi bir yere bağlı kalmaksızın normal geçişlerini yapabiliyor. Geçiş sırasında kaçak geçiş yapan veya yapmayan kişileri de sistem kendi içerisinde belirliyor. Bu çerçevede yüz tanımlama sistemini Türkiye’ye getirmeyi hedefliyoruz ve aynı zamanda da şu anda da mevcut turnikelerin yerine geçecek bir yapıyı kurmaya çalışıyoruz. Türkiye’de öngörülen kaçak geçiş oranı şu anda yüzde 30 ve biz bunun azaltılması için bir takım hedeflerimiz var” dedi.

SİZİN İÇİN SEÇTİKLERİMİZ
YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Toplu ulaşım ödemelerinde akıllı cihaz dönemi

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez kullanıyoruz. Sitemizi kullanmaya devam ederek bunu kabul etmiş olursunuz.