İstanbul 15°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a

Teleferik Holding bugüne kadar 55 proje gerçekleştirdi

Teleferik Holding Yönetim Kurulu Başkanı İlker Cumbul, adı üstünde teleferik kuran, işleten, yatırımım yapan bir girişimci. İş hayatının ilk dönemlerinde endüstri mühendisi olarak çalışan Cumbul, sonrasında otomobil yedek parça ihracatı yapmış. Bu dönemde birkaç temsilcilik almış.

O dönemde eşinin kayak ile ilgilendiğini söyleyen Cumbul, 2001’den itibaren kar araçları, suni kar makineleri imalat, ithalat gibi işler yapmaya başlamış. Yine o dönemde teleferikle ilgili bazı temsilcilikler alsa da bunlarla ilgili faaliyet göstermemiş.

Daha sonra kendisine teleferikle ilgili projeler gelmeye başlamış; önce bunların makine ekipmanlarını vermeye başlamış ama bu projelerin yapımını ve işletmesini bilen fazla insan olmadığı için bu işe girmeye karar vermiş.

Cumbul bu konuda şunları anlatıyor: “Bu dönemlerde gündemde Erzurum Üniversite Oyunları vardı; orada danışmanlık yapmaya başladık. Kayseri’deki projede de öyle. Projelerin gerçekleşmesi için bir kanun değişikliği yapıldı, böylece işlerin yapımı kolaylaştı. Bunun üzerine projeleri kendimiz gerçekleştirmeye başladık. Ankara’da yine ulaşım hatları için projeler geliştirildi. Kanunlar değişene kadar 1960 model ikinci el tesislerle çalışılıyordu.”

Ordu’dan sonra gerisi geldi

Cumbul, yaptıkları projeleri anlatırken, Ordu’daki projenin farkındalık açısından önemli olduğunu vurguluyor. Kentin doğal dokusuna uygun olarak inşa edilen proje, önlerinde büyük bir yol açıyor. Ordu’da gerçekleştirdikleri proje ile ilgili olarak Cumbul şunları söylüyor:

“Ordu’da ilk teleferik projemizi gerçekleştirdik. Hatta yaparken buna kim binecek diye düşündük. 10 bininci kişiye plaket verelim dedik. İlk kent projemizdi. O kadar talep gördü ki 10 bininciyi yakalayamadık, ancak 250 bininci müşteriye plaket verebildik. O zaman baktık ki bu projelerin işlevselliği ve talebi çok yüksek. Tam o zamanlarda Azerbaycan’a bir proje sattık. Bu işin şöyle bir özelliği var.

Öncelikle doğru yerde doğru projeyi önermelisiniz. Daha sonra bunun finansını bulmak zorundasınız. Ardından kurmak ve iyi bir şekilde işletmek gerekiyor. Biz şu anda bütün bu kademeleri başarıyla yapıyoruz. Hatta o kadar ki, bunlardan herhangi birini ben yapmazsam proje iyi bir şekilde hayata geçmiyor.

Çünkü teleferik teknolojisi ve sektörü farklı özellikleri, kendine özel bir know-how’ı olan bir alan, özel bir uzmanlık işi. İşin içinde şehir plancılığı var, makine-inşaat mühendisliği var, işletmesinden dolayı hizmet işi var. Dünyada son yıllarda, ‘akıllı’ şehirlerde entegre ulaştırma projelerinde bu sistemlerin artık çok ön plana çıktığım görüyoruz.”

Sektörün yüzde 80’ine hakim

Türkiye’nin en büyük teleferik hattı Bursa Uludağ’da. Bunu yapan da İlker Cumbul. Ordu’da iş çok iyi tutup, insanlar teleferiğe çok ilgi gösterince Bursa şirketi davet etmiş. Bursa’da teleferiği yenileme ve Uludağ’a doğru uzatma projesini almışlar. Bunun üzerine Alanya davet etmiş ve oradaki projeyi de başarıyla gerçekleştirmişler.

Bu süreçte teleferik kurulumunun kültürel yönlerinin olduğunu fark etmişler. Teleferik işletmenin faaliyet gösterilen kentlerde esnaf olmaktan çok farklı olmadığını anlamışlar. Cumbul sözlerini şöyle sürdürüyor:

“Teleferiğin sahibi olduğumuza annem bile ilk başlarda inanmamıştı. En son Alanya’yı yaptık ve çok güzel bir proje oldu. yap-işlet -devret gibi yapılan bu projelerin bir kısmını biz işletiyoruz. Ordu’da yaptığımızı ise belediye işletiyor. Bugüne kadar toplam 55 teleferik yaptık. Çoğu Türkiye’de ama Irak ve Azerbaycan’da da yaptık. Başlangıcı 2008 sayarsak 10 yılda iyi yol aldığımızı söyleyebiliriz. Sektörün yüzde 80’i bizde.”

Boğaz hattına teleferik projesi

İstanbul Boğazı’na da bir teleferik projesj yapmak istiyoruz. İki nokta arasına teleferik yapmak kolay. İşin en zor ve önemli kısmı, karlı projeyi bulmak. Daha az zoru bununla ilgili izinleri almak. Sonra daha az zoru finansı bulmak. Ondan sonra daha az zoru kurmak ve sonra da işletmek. Bu aşamaları geçip kurduktan sonra işletmek en kolayı. Bugün Türkiye’deki en büyük teleferik

Bursa Uludağ hattı. Alanya’da kaleye bir yıldır teleferikle çıkıp iniyoruz. Şehrin simgesi gibi oldu. Boğaz’a da yapalım istedik. Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan da bu projeyi istedi ama öncelikle Boğaz geçiş projelerinin tamamlanmasını öngördü. Bu projenin neredeyse altı yıl üzerinde çalıştık. Hala olabileceğini düşünüyoruz.

Bu alanda dünyanın ikinci en büyüğü İtalyan Leitner şirketinin Türkiye temsilciliğini yapıyoruz. Bunun gibi ikonik projeler dünyada turizm açısından büyük ses getiriyor. Teleferikle İstanbul Boğazı geçişinin de böyle bir proje olacağını düşünüyoruz. Ayrıca Mekke’de de bir teleferik projesi yapmak istiyoruz.”

Volkan Akı –Para

SİZİN İÇİN SEÇTİKLERİMİZ
YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Teleferik Holding bugüne kadar 55 proje gerçekleştirdi

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez kullanıyoruz. Sitemizi kullanmaya devam ederek bunu kabul etmiş olursunuz.