Şanlıurfa-Habur Otoyolu’na 6 milyar liralık ödenek ayrıldı

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na bağlı Karayolları Genel Müdürlüğü 5 milyar 956 milyon 161 bin 529 TL’lik bir maliyetle Şanlıurfa-Habur Otoyolu yaptırıyor.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, KGM tarafından Yap İşlet Devret (YİD) Finansman Modeli ile Şanlıurfa İli Merkez, Siverek, Viranşehir İlçeleri, Diyarbakır İli Bağlar, Çınar İlçeleri, Mardin İli Merkez, Kızıltepe, Derik, Nusaybin İlçeleri ve Şırnak İli İdil, Cizre, Silopi İlçeleri sınırları içerisinde “Şanlıurfa-Habur Otoyolu Projesi”nin yapılması planlanıyor.

YİD kapsamında “Yapılan mal teslimleri ve hizmet ifalarına katma değer vergisi istisnası getirmeyi öngören kanun” hükümleri uyarınca, projenin yatırım aşamasında KDV’den muaf olacağı düşünülerek kamulaştırma dışında kalan mal ve hizmetlerden KDV düşüldüğünde, projenin yatırım maliyeti 5 milyar 956 milyon 161 bin 529 TL olarak hesaplanıyor.

Edirne’yi Habur’a bağlayan yol

Edirne-İstanbul-Ankara-Adana-Gaziantep-Şanlıurfa Otoyolu’nun devamı niteliğindeki Şanlıurfa-Habur Otoyolu Projesi, Ulaştırma-Karayolu sektöründe “2012 E 040 930” proje numarası ile katıldı. Proje; 2035 hedefleri doğrultusunda planlanarak KGM tarafından ihalesi yapıldı. 1 Aralık 2010 tarihinde de etüt çalışmalarına başlandı. Şanlıurfa-Habur Otoyolu Projesi, Türkiye’nin otoyol ağları ile doğu-batı ve kuzey-güney yönlerinde bağlanması hedefinde önemli bir parçayı oluşturuyor.

Gaziantep Üniversitesi’nden başlıyor

Proje; yapımı tamamlanıp, hizmete açılan Gaziantep-Şanlıurfa Otoyolunun Harran Üniversitesi kuzeyindeki bitiş noktasından başlıyor. Güzergâh; Şanlıurfa-Habur Otoyolu ve Diyarbakır Bağlantı Otoyolu olmak üzere iki kesimden oluşuyor. Projenin bağlantı yolları ve ana gövde uzunluğu toplamı yaklaşık 320 km, Diyarbakır Bağlantı Otoyolu uzunluğu yaklaşık 100 km olmak üzere toplam güzergâhın 420 km olması öngörülüyor.

4 ilden geçecek

Proje güzergahının bağlantı yolları da dahil olmak üzere yaklaşık olarak 72 km’si Şırnak sınırlarından, 112 km’si Şanlıurfa sınırlarından, 196 km’si Mardin sınırlarından ve 40 km’si ise Diyarbakır sınırlarından geçiyor.

Projenin geometrik standartları kapsamında yer alan platform genişliği yaklaşık olarak 37,5 metre, orta refüj genişliği 7 metre, dış banket genişliği 3 metre ve iç banket genişliği ise 1 metre olacak şekilde tasarlandı. Proje güzergâhının Şanlıurfa-Habur Otoyolu ve Diyarbakır Bağlantı Otoyolu 2 x 3 şeritli, bağlantı yolları ise 2 x 2 şeritli olacak.

Projenin özellikleri

Proje güzergâhında km 0+000–205+000 arası için, 64.913.620 m3 dolgu, 14.867.130 m3 yarma; km 205+000–319+439 için, 33.133.000 m3 dolgu, 11.695.000 m3 yarma; Diyarbakır bağlantı otoyolu için, 18.908.500 m3 dolgu, 3.070.400 m3 yarma olmak üzere toplam 116.955.120 m3 dolgu ve 29.632.530 m3 yarma yapılması planlanıyor.

3 şantiye yapılması planlanıyor

Projenin inşaat aşamasında kesin olmamakla beraber 3 şantiye kurulması planlanıyor. Bu kapsamda projenin inşaat aşamasında, toplamda 1.250 personelin, Projenin işletme aşamasında, gişelerde, idari binada (otoyol bakım işletme şefliği) ve servis alanlarında ise toplam 250 personelin çalışması öngörülüyor.

Proje kapsamında, yer alan yol ekseni merkez olmak üzere sağından 1.000 m ve solundan 1.000 m olmak üzere toplam 2.000 m’lik koridor “ÇED İnceleme Alanı” olarak belirlendi. Oluşturulan inceleme koridoru içerisinde gerekmesi halinde olabilecek güzergâh değişiklik önerileri değerlendirilecek ama koridor dışına çıkılmamasına dikkat edilecek.

Proje’nin inşaat ve işletme aşamasında, hazırlanacak olan ÇED Raporu’ndaki taahhütlere uyularak çevreye herhangi bir zarar verilmeyecek olup olası bir zarar ise yüklenici firma tarafından karşılanacaktır.

Hizmeti nerelere uzanacak?

Şanlıurfa-Habur Otoyolu uluslararası ulaşım ağında Mersin ve İskenderun Limanları ile Basra Körfezi’ni birbirine bağlayan otoyol ağının bir parçası olarak işlev görecek. Mersin Limanı, Mersin-Adana-Gaziantep-Şanlıurfa Otoyolu ile İskenderun Limanı ise, İskenderun-Gaziantep-Şanlıurfa Otoyolu ile proje güzergâhına ve Irak’a bağlayacak. Proje ile önemli bir potansiyel oluşturan bu koridorda ulaşım olanaklarının ve bölgedeki kentlerin ekonomik gelişiminin arttırılması hedefleniyor.

Şanlıurfa-Habur Otoyolu’nun sona erdiği Habur Sınır Kapısı’nın Irak tarafında, İbrahim Halil-Zaho ve Zaho-Erbil Otoyolları bulunuyor. Irak tarafındaki otoyol bağlantısı, Kerkük yakınlarına kadar uzanıyor. Bu noktadan sonra Kerkük, Bağdat ve Basra yolu ile Basra Körfezi’ne ulaşılıyor. Viranşehir ve Derik’ten olmak üzere iki noktadan yapılacak Diyarbakır Bağlantısı Otoyolu, bölgenin en önemli yerleşim birimlerinden olan Diyarbakır’ı da ulusal otoyol ağına bağlanıyor. Güzergâh ile Güneydoğu Anadolu Bölgesi, Avrupa, İstanbul, İzmir, Adana, Bursa, Konya, Denizli, Antalya’ya otoyol ağı oluşturuyor.

Projenin yatırım ve işletme süresi

Projenin inşaat aşamasının yaklaşık beş yılda tamamlanması hedefleniyor. İnşaat faaliyetlerinin 2018-2022 yılları arasında tamamlanması, yapılacak bakım ve onarım çalışmaları sayesinde işletme aşamasının yaklaşık 50 yıl olacağı öngörülüyor. 2014-2017 yılları arasında ÇED ve diğer izinlerin alınması ile başlayan çalışmaların 2022 yılında asfaltlama ile sona ereceği planlanıyor.
Proje hızının otoyolda 120 km/saat ve bağlantı yolunda 100 km/saat olacak şekilde otoyol standartlarında yapılması, yolun genişliğinin de 37.50 metre olacağı öngörülüyor.

Hüseyin Belibağlı/Emlaknews.com.tr

Benzer İçerikler

Yorum Yap

Yorumlar 0

Ajanda

Tümünü Gör

Çok Okunan Haberler