Perakende sektörü kiralar nedeniyle karşı karşıya geldi

Dolar ve euronun hızlı yükselişi alışveriş merkezlerindeki markaları isyan ettirdi. Başkan Öncel, “Kontratlarda bir an önce kira ciro oranı güncellenmeli” dedi.

Doların 4 liraya dayandığı euronun ise 4.6 lirayı aştığı kasım sonunda perakende sektörü yine kiralar nedeniyle karşı karşıya geldi. Markalar 3 yılda yüzde 70 artan kiralara artık dayanmanın güçleştiğini, bu şekilde devam ederse mağaza kapanışlarının kaçınılmaz hale geleceğini belirtiyor.

Döviz alışkanlığı bitsin

412 markayı temsil eden Birleşmiş Markalar Derneği Başkanı Sinan Öncel, "1.5 milyon kişiyi etkileyen bir eko sistemden bahsediyoruz. Pwc ile araştırma yaptık. Geçen yıl metrekare başına büyüme oranlarımız yüzde 4.4 iken kira artışı yüzde 7.3 olmuş. Hazır giyimde istihdam büyümesi artmak bir yana geriledi. Bunun çözülmesi için AVM yönetimlerinin bir an evvel kontratlardaki kiraciro oranlarını güncellemesi gerekiyor" dedi.

Öncel ek çözüm olarak kiralamalarda KDV oranının mutlaka yüzde 18'den 8'e indirilerek açığın ortadan kaldırılması ve kiralarda TL seçeneğinin sunulması gerektiğine dikkat çekti. Sadece perakendede değil bütün sektörlerin dövizle fiyatlandırma alışkanlığından uzaklaşılması gerektiğinin altını çizen Öncel, "Düğünlerde bile kişi başı fiyat euro üzerinden veriliyor. Artık TL'ye dönülmesi kaçınılmaz" diye konuştu.

Öncel, kira-ciro oranlamasında gerekirse 3-4 puan fazlasını vermeye razı olduklarını ifade etti.

Kaostan rant

BMD Başkan Yardımcısı İsmail Kutlu ise çözüme yanaşmayan ve Türkiye'deki toplam AVM'lerin yüzde 40'ını oluşturan yatırımcıların kaostan rant sağladıklarını söyledi. AYD'nin açıklamalarını samimiyetsiz bulduklarının altını çizen Kutlu, "Artık kendilerine gelmeleri gerekiyor. Yoksa hem milli gelir hem sektör yara alır" dedi.

Kriz bütçesini kara dönüştürelim

Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği Başkanı Hulusi Belgü ise, markaları kâra geçirecek finansal enstrümanları tanıtmak için düzenledikleri toplantıya, isyan eden derneğe bağlı hiçbir markanın katılmadığını söyledi. Belgü şöyle devam etti: "Yıla başlarken hem AVM hem perakendeci yüzde 20-30'luk bir gideri öngörerek bütçeler. Oysa bu bütçenin bir bölümünü en başında kur riskini bertaraf etmek için 'future ve option' gibi kur riskinden koruyacak enstrümanlar için kullanırsak hem perakendeci hem de AVM yatırımcısı kendini korur. Kârlılığın artmasıyla vergi tahsilatı artacak, bankalar da kredileri daha kolay tahsil edecektir."

Sabah

Benzer İçerikler

Yorum Yap

Yorumlar 0

Ajanda

Tümünü Gör

Çok Okunan Haberler