Kayseri’deki 5.5 km’lik Anayurt Hattı 2019’da hizmette

Kayseri Büyükşehir Belediyesi Raylı Taşıma Sistemi’nin 5.5 km uzunluğundaki 5. etap için kolları sıvadı. Hattın maliyeti 96 milyon 750 bin TL olacak.

Raylı ulaşımda ilerlene kaydeden Kayseri, 5. aşamaya geçti. Şehirde Talas ve Melikgazi İlçeleri, Orgeneral Hulusi Akar Bulvarı-Umut Caddesi-Mehmet Timuçin Caddesi-Turgut Özal
Caddesi Güzergahlarını kapsayan yeni rotanın ismi Anayurt Hattı olacak.

4. Aşama'nın haberi

Yeni yapılması planlanan raylı sistem hattı toplam 5.5 km uzunluğuna, 10 istasyona ve 1 sanat yapısına sahip olacak. Tamamı hemzemin olan istasyonları Aşık Veysel Bulvarı üzerinde yer alan sanat yapısında ise mevcut hat ile entegre olacak.

Yeni hat için raylı sistem tamamen hemzemin planlanmış olup bu alan tamamen yaya ve tramvaya bırakılarak lastik tekerlekli araçlar yer altına alınacak. Bu nedenle planlanan hat için gerekli izinler alınarak 2018 yılı ikinci yarısında çalışmalara başlanacak ve 2019 yılı içerisinde tüm inşaat çalışmaları biterek test sürüşlerine ve geçici kabul işlemlerine geçilecek.

Anayurt Hattı'nın alternatifi yok

Sistemin kurulacağı güzergahın alternatifi bulunmuyor. Bu güzergah seçilirken ilk olarak tramvay koridorundaki yolcu sayısı baz alınarak yolcunun en yoğun olduğu caddeler düşünüldü.

İkinci olarak seçilen güzergahtaki caddelerin genişliği düşünüldüğünde caddelerdeki genel trafik yoğunluğunu göz önüne alarak en uygun güzergahın burası olduğuna karar verildi. İlave olarak yeni yapılan, anayurt bölgesi nüfus yoğunluğu ve Erciyes Üniversitesi’ne yakınlık, yol eğimi, kamulaştırma maliyeti güzergah seçiminde en uygun güzergahın belirlenmesinde etken oldu.

2000 yılından beri metroya çalışılıyor

Kayseri Büyükşehir Belediyesi’nin raylı sistemin fizibilite çalışmaları için 2000 yılında yapmış olduğu ihaleyi Eser-Tracktabek Konsorsiyumu kazandı. Bu çalışmalar dahilinde 2002 yılında Kayseri’ye raylı sistem yapılmasına karar verilerek Ulaştırma Bakanlığı’ndan onay alındı.

Çıkan karar doğrultusunda raylı sistem projeleri hazırlanarak 2006 yılında 1. etabın inşaatına başlandı. Yaklaşık olarak 17,5 km uzunluğuna sahip olan ve şehrin doğusu ile batısı arasında bir güzergahı takip eden 1. etap raylı sistem projesi 1 Ağustos 2009 tarihinde işletmeye açıldı. Bu güzergahta günlük ortalama 60.000 ila 70.000 arasında yolcu taşımacılığı yapılıyor.

Raylı hattın geçmişi

Kayseri raylı taşıma sistemi dahilinde yapılan 1. etap, şehrin batı girişindeki OSB’den başlayarak şehrin doğusunda Doğu Garajı’na kadar uzanıyordu. 1. Etaba ilave olarak yapılan 2. Etap, Doğu Garajından başlayarak şehrin doğusuna doğru gitti. Anadolu Harikalar Diyarı, Cırgalan ve Gesi kavşaklarından geçerek Beyazşehir istikametinden devam etti. Ana arteri takip eden güzergah TOKİ kavşağını geçtikten sonra İldem Cumhuriyet Mahallesi’nde son buldu.

3. Etap Sivas Bulvarı, Aşık Veysel Bulvarı kavşak kesişiminden Erciyes Üniversitesi kampus içine girerek Fen-Edebiyat Fakültesi önünden hastane önüne geçti. Oradan Erciyes Üniversitesi, Hastane Nizamiye çıkışından Atatürk Bulvarı ve Talas Bulvarı’na geçerek, Atatürk Bulvarı boyunca devam edip Cemil Baba Türbesi önünde son buldu.

2. Etap İldem Raylı sistem hattı toplam 9.5 km ve 3. Etap Talas Raylı sistem hattı ise 7,452 km uzunluğunda inşa edildi. 2. Etap İldem Hattı raylı sistem 1. Şubat 2014 tarihinde ve 3. Etap Talas Hattı Raylı sistem ise 14. Şubat 2014 tarihinde işletmeye alındı.

Hattın faydası ne olacak?

Kayseri’de halen hizmet veren mevcut tramvay hattının geçiş güzergahında sinyal sistemi araçların geçiş güzergahlarına göre ayarlanırken tramvaya paralel koridorda yol izleyen araçlar için trafik yoğunluğunda bir problem olmamaktadır. Amaç tramvay ile güzergahı kesişen araçlar için trafik yoğunluğunda problem oluşturmamaktır.

Planlanan Orgeneral Hulusi Akar Bulvarı- Umut Caddesi-Mehmet Timuçin Caddesi- Turgut Özal Caddesi Güzergahları Raylı Sistem hattı için paralel geçiş güzergahlarında ve kesişen geçiş güzergahlarında sinyal sistemi araçların trafikte tıkanma ve yoğunluk oluşturmasını önlemek amacıyla düzenlenecek. Araçların ayrıca tramvayı bekleme sürelerinin artışı önlenecek.

Böylece insanların tramvay sistemini kullanmasını teşvik ederek trafikte araç yoğunluğu, araç sayısı ve emisyon oranlarında paralel olarak azalmasına neden olmaktadır. Ayrıca alternatif taşıma araçları olan otobüs ve taksilere göre tramvay sisteminin kullanımı teşvik edilerek diğer araçlardan oluşacak emisyon miktarı azaltılacak.

Hattın yapımı ile hafif raylı sistemin kullanımının bu bölgelerde özellikle de Anayurt bölgesinde nüfus yoğunluğu göze alındığında yaygınlaşacağı öngörülüyor.

Böylece kişiler bireysel olarak gerçekleştirecekleri seyahatler yerine toplu taşımı tercih edecekler. Trafiğe çıkacak araç sayılarının azalmasıyla birlikte bu araçların sebep olacakları kirletici emisyonlar, gürültü kirliliği ve dolayısıyla kişiler üzerindeki fiziksel, biyolojik ve performans etkileri gibi olumsuz etkileri azalacak ve daha sağlıklı, verimli bir ortam oluşacak.

Tüm bunların yanında kazaların azalması, karayollarındaki onarım ve bakım maliyetlerinin azalması gibi etkileriyle de ekonomik olarak fayda sağlanacak.

Hüseyin Belibağlı-Emlaknews.com.tr

Benzer İçerikler

Yorum Yap

Yorumlar 0

Ajanda

Tümünü Gör

Çok Okunan Haberler