İstanbul 18°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a

Erden Timur: Durumu nereden baktığımız belirliyor

İyi çalışan bir kafa yapısına sahip olan Nef Yönetim Kurulu Başkanı Erden Timur, katıldığı 7. İnşaat ve Konut Konferansı’nda katılımcılara farklı ufuklar sundu. Çaprazda yaptığı analitik verilerle dünyanın gidişatını inşaat sektörü ile kesiştiren Timur, dijitalleşmenin getirdiği imkanlarından bir kaçını açtı.

İşte Erden Timur’un elde ettiği verilerden bir kaçı:

Blockbuster ve Netflix Örneği

• 1985’te kurulan video kaset kiralama şirketi Blockbuster, her 17 dakikada yeni bir Blockbuster mağazası açıyordu. Kuruluşundan 4 yıl gibi kısa bir süre sonra dünya genelinde 12 bin mağazası vardı.
• 1997’de film kiralama işi yapmak için kurulan bir şirket daha vardı, Netflix. Herhangi bir mağazası, fiziksel bir yatırımı yoktu. DVD siparişi alıp Blockbuster gibi DVD kiralama mağazalarından filmleri alıp belli bir ücret karşılığı tüketicilere ulaştırıyordu. Yani işi kuryelikti.

• 1998’de internet sitesini açtı ve bu site üzerinden anketler testler yaparak müşteri kitlesinin beğenilerini analiz etmeye başladı. Bu sayede müşterilerine ilgilerini çekebileceği filmler önermeye başladı. İşi biraz daha büyütünce Blockbuster’ın kapısını çaldı ve 50 milyon dolar karşılığı kendilerini satın almasını teklif etti. Dünya devi Blockbuster bu teklifi reddetti.

• Kişisel bilgisayarlar, mobil erişim ağları, internet yaygınlığı arttıkça Netflix büyüdü, Blockbuster küçüldü. Blockbuster 2010 yılında tüm mağazalarını fes ederek iflasını ilan etti. Netflix ise tüm dünyadaki internet trafiğinin yüzde 15’ini tüketen, 200 milyar dolarlık piyasa değerine ulaştı.

• Teknoloji, benzer işi yapan iki şirketten biri için yeni fırsat yaratırken, diğerinin sonunu getirdi. Yakın tarih dijital dönüşüme uyum sağlayamayan dönemin “dinazor”larının dibe vuruş örnekleriyle dolu.

• 1955’te dünyanın en büyük 500 şirketinin yaş ortalaması 58 iken 2017’de bu rakam 10’un altına düşmüş durumda. Dijital dönüşümü doğru kavrayıp teknolojinin nimetlerinden faydalanarak datayı okumayı bilen ve müşteri beklentilerini karşılayabilen şirketler yeni büyükler haline geliyor.

İnşaat sektörünün dijitalleşmesi çok önemli

• İnşaat sektörü insanoğlunun barınma ihtiyacı baki olduğundan ölmeyecek sektörlerden. Tam da buna güvenerek iş yapış tarzı 120 yıldır değişmemiş.

• 2015 yılında Mckinsey’in Amerika’da yaptığı “sektör dijitalleşme endeksi” araştırmasında inşaat sondan ikinci sırada, geçebildiği tek bir sektör var o da “Tarım ve Hayvancılık”…

• Türkiye’de de rakamlar çok farklı değil, Accenture 2016 araştırmasında inşaat sektörü aldığı puanla tüm sektörler içerisinde sonuncu sırada…

• Finansal hizmetlerde dijital dönüşüm oranı yüzde 81’ken inşaatta sadece yüzde 40.

• İnşaat sektörünün dijitalleşmedeki bu kötü skoru sektördeki büyük veya küçük oyuncular için büyük riskler ve fırsatlar ortaya çıkarıyor.

• Konuya neresinden baktığınız, risklerle mi fırsatlarla mı karşı karşıya olduğunuzu belirleyecek. Zaten durum kötü deyip, dijital dönüşüme yatırım yapmayan ve markalaşmayan inşaat şirketleri yani “tembel” şirketleri kötü günler beklerken, bu kötü dijitalleşme endeksinde atılabilecek ufak dijital adımlarla büyük farklar yaratabilecek inşaat şirketleri sektörde hem rekabet avantajına sahip olacak hem de yerlerini en azından belirli süreler için sağlamlaştırabilecekler.

• Nef açısından da önümüzde iki seçenek var, ya sektörün ezberleri ve alışılmış düzeni içinde kaybolacağız ya da çimentoyu, kumu, demiri teknoloji ile harmanlayıp bugüne ve yarına ayak uyduracağız. Amacımız sektöre getirdiğimiz yenilikleri teknoloji alanında da devam ettirip hem Türkiye’de hem de “Nef Global” markamızla sektörün liderleri arasına girmek.

Markalaşma ve fikir ihracatı

• İhracatta özgün üretim için fikri mülkiyet ve marka hakkına sahip olunması çok önemli ve ülkemizin kalkınması için en değerli şey fikir ihracatı. Tamamen yerli bir fikir ile ülkemize döviz girdisi sürdürülebilir bir modelle sağlamak mümkün.

• Dünyada ortalama ev dışı konaklama gün sayısı 5,5. Bu insanlar 359 gün evlerinde kalıyorlar. Google, Apple gibi şirketler konaklama sektörüne önemli yatırımlar yapıyorlar.

• Günümüzde artık akıllı evleri, nesnelerin internetini (IoT) konuşuyoruz. IoT ileride hayatımızda çok şeyi değiştirdiği gibi konaklama anlayışımızı da etkileyecek.

• Dünyanın hali hazırda nüfusu 7,1 milyar. 2050’de 9 milyarı aşacağı öngörülüyor ki bu rakam 1940’ta 2 milyar idi.

1. Dünyanın altın rezervi 7,6 trilyon dolar
2. Petrol 114 trilyon dolar
3. Otel sektörü 550 milyar dolar
4. Dünya GSYH 87 trilyon dolar
5. Finansal tüm enstrümanların değeri 105 trilyon dolar
6. Global gayrimenkullerin değeri ise 220 trilyon dolar

• Aslında çok büyük bir potansiyelimiz var ama uluslararası markamız yok.

• Dünya genelinde proje geliştiriciler hep yerel firmalar. Nef İsmini koyarken global bir marka olmayı düşünerek her dilde kolay telaffuz edilecek bir isim seçtik.

• Amerika’nın en büyük markası sadece 4 ya da 5 eyalette proje geliştiriyor.

• Bir ülkede pazarın yüzde 1’i olmadan pazar lideri oluyorsunuz. Pazarın yüzde 10 olunca Tüpraş’tan daha büyük oluyorsunuz.

• Ocak ayında Nef Global’i kurduğumuzda 3 kişilik kadromuz yurtdışında 62 ayrı firma ile masaya oturdu. Şu anda bu rakam 200’ün üzerinde. Hedefimiz 2023’te 10 ayrı metropolde olmak.

• Amerika’da ve Avrupa’da olmayan ve bizde olan fikir foldhome. Amerika’da da Avrupa’da da sosyal tesis var. Ama bizim ürün, evinize oda ekleyip evinizi büyütüyor. Evinizi büyütüp küçülttüğünüz bir model dünyada yok…

Patenti bize ait

• Evinizi istediğiniz şekilde 24 alternatifle büyütüp küçültebileceğin şekle sokuyoruz. Dolayısıyla yaptığımız şey aslında sosyal tesis de değil, sosyolojik tabanı da var. Özgürlüğü temel alan, paylaşım ekonomisine yönelik yeni bir konsept.

• Ülke olarak gayrimenkul sektöründe çok ileri seviyedeyiz, bu rekabeti dünyaya taşımak, markalaşmak için var gücümüzle çalışmalıyız.

SİZİN İÇİN SEÇTİKLERİMİZ
YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Erden Timur: Durumu nereden baktığımız belirliyor

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez kullanıyoruz. Sitemizi kullanmaya devam ederek bunu kabul etmiş olursunuz.